آخرین مطالب ما را در کانال تلگرام دنبال کنید عضویت
rezaranjbar سایت شخصی رضارنجبر جلودار
مدیر سایت رضاگرافیک
ورود
sibbaner طراحی لوگو و هویت برند ریزاینو
بخش سفارش طراحی رضاگرافیک
ورود
وبلاگ

راهنمای کامل روانشناسی رنگ ها در طراحی گرافیک

راهنمای کامل روانشناسی رنگ ها در طراحی گرافیک

همه انسان ها به نوعی با رنگ در تعامل هستند. بارها شده در فروشگاه بین چند محصول مشابه، آن محصولی را انتخاب کرده ایم که خوش رنگ و لعاب تر بوده است. می شود گفت تمامی رنگ ها، احساس را به ما منتقل می کنند. به تاثیر این رنگ ها در فیلدهای مختلف، روانشناسی رنگ می گویند. در این مطلب سایت رضاگرافیک به طور کامل به روانشناسی رنگ در طراحی گرافیک میپردازیم.

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ‌ها مطالعه رنگ‌ها در ارتباط با رفتار انسان است. هدف آن تعیین این است که رنگ چگونه بر تصمیمات روزمره ما مانند اقلامی که می‌خریم تأثیر می‌گذارد. آیا رنگ لباس ما را مجبور به خرید می‌کند؟ آیا رنگ‌های یک بسته باعث می‌شود یک برند را بر دیگری انتخاب کنیم؟ آیا رنگ یک آیکون باعث می‌شود ما روی آن کلیک کنیم؟ پاسخ کوتاه بله است. اما بخش چرایی آن کمی پیچیده‌تر است. معانی رنگ می‌تواند بر این که چرا ما رنگ‌های خاص را بر دیگران ترجیح می‌دهیم تأثیر بگذارد. همین رنگ همچنین می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد که به تربیت، جنسیت، مکان، ارزش‌ها و عوامل مختلف دیگر بستگی دارد. از رنگ ها می توان برای ایجاد احساس، جلب توجه یا حرف زدن استفاده کرد. خداوند متعال با استفاده از بازه عظیمی از رنگ ها به زندگی بشر جلوه ای خاص داده و با بازی رنگ ها در چشمان او دنیا را دلپذیرتر کرده است. رنگ ها می توانند منشا هیجان یا آرامش در زندگی باشند. رنگ‌ها می‌توانند قوی‌ترین عنصر در دستان یک طراح باشند، به شرطی که استفاده از آن‌ها را به درستی فراگرفته باشد. انسان هم از نظر روانی و هم از نظر جسمانی تحت تاثیر رنگ ها قرار دارد. انتخاب ترکیب رنگ صحیح به شما در خلق محیطی پر از ظرافت، گرم یا آرام کمک می‌نماید.

روانشناسی رنگ به طور خلاصه یادگیری این است که رنگ هایی که می بینیم چگونه افکار و احساس ما را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

 

 

روانشناسی در طراحی گرافیک

روانشناسی رنگ در گرافیک، عاملی مهم و تاثیرگذار در طراحی ها محسوب می شود. در نظر داشته باشیم که اتفاقی نیست که اکثر رستوران ها در لوگوی خود از دو رنگ ثابت استفاده می کنند یا اینکه پرستاران و پزشکان را با لباسی به رنگ سفید می شناسیم. طراحان گرافیک باید در طراحی های سایت ، لوگو، کارت ویزیت و موارد دیگر، مبحث روانشناسی رنگ در گرافیک را مدنظر داشته باشند.اطلاع از این موضوع که در طراحی وب سایت ها باید از ترکیب چه رنگهایی برای تاثیرگذاری بر کاربران و جذب بیشتر آنها، بسیار اهمیت دارد. برای مثال رنگهایی که برای تبلیغ یک کالا در وب سایت فروش انتخاب می شود ، تاثیری شگرف برای انتخاب و خرید بالا توسط مشتریان دارد. اینجاست که گرافیست با تسلط بر مهارت روانشناسی رنگ در گرافیک با کمی رنگ و لعاب و سلیقه، می تواند این امر را برای فروشندگان کالا محقق سازد. جالب است بدانید که در طراحی سایت رستوران یا کافی شاپ ، طراحان گرافیک از رنگبندی صورتی یا قهوه ای استفاده می کنند تا هم برای مشتریان اشتها آور باشد، هم این رنگ بندی مرتبط با موضوع فعالیت سایت است.از دیگر مزایای آشنایی با روانشناسی رنگ در گرافیک این است که شما می توانید در طراحی سایت چند منظوره به نحو احسن از آن بهره ببرید. طراحان گرافیک می توانند رنگ بندی بخش های مختلف وبسایت خود را براساس سلیقه و خصوصیات افراد و کاربرانی که از آن استفاده میکنند، انتخاب نمایند. برای مثال سایت گوگل برای شبکه اجتماعی از رنگ قرمز و برای سایت اصلی خود از رنگ آبی استفاده کرده است. انتخاب رنگها در طراحی سایت ، تا حد زیادی احساسات ، عواطف و انگیزه بازدید کنندگان از سایت را تحت تاثیر قرار می دهد.

منظور از روانشناسی رنگ‌ها در گرافیک (Psychology of colors)، توجه به احساسات ساطع شده از هر رنگ، قابلیت‌های هر رنگ، تضاد و همخوانی رنگ‌ها و مجموعه‌ مواردی که باعث می‌شود یک رنگ ویژگی‌ها و احساسات ما را درگیر کند. در طراحی گرافیک توجه به رنگ‌ها از جمله مواردی است که باید یک طراح گرافیک به آن توجه فوق العاده زیادی داشته باشد.

توجه کردن به رنگ‌ها در زمان ساخت گرافیک بسته بندی، طراحی نشان تجاری، طراحی برچسب، طراحی کاتالوگ، هویت بصری برند، ساخت تصویر سازی، طراحی پرچم و هر آنچه در حوزه گرافیک وجود دارد، لازم و ضروری است.

طراحان گرافیک می دانند که رنگ ها در دو تقسیم بندی برای طراحی گرافیک قرار می گیرند: رنگ های اولیه یا اصلی و رنگ های ثانویه. رنگ های اولیه قرمز، آبی و زرد که با ترکیب این سه رنگ اصلی، رنگهای ثانویه مثل نارنجی، سبز، بنفش تشکیل می شوند.

مبحث مهم دیگر در روانشناسی رنگ در گرافیک، انواع طرح های رنگی است که درواقع بیانگر هارمونی رنگ ها براساس چرخه رنگ است و بهترین رنگ ها را در کنار هم قرار می دهد.. بنابراین طراح براساس مونوکروماتیک (انتخاب تک رنگ با شدت های مختلف در کنار هم) ، آنالوگ (انتخاب رنگ براساس رنگ چپ و راست در چرخه رنگی مثل رنگ قرمز و نارنجی) ، رنگ های مکمل (انتخاب رنگهای روبروی هم در چرخه رنگ مثل قرمز و سبز) می تواند آگاهی خود را در روانشناسی رنگ در گرافیک برای طراحی لوگو یا کارت ویزیت و … به نمایش بگذارد.

راهنمای کامل روانشناسی رنگ ها در طراحی گرافیک

روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو

روانشناسی رنگ ها نقش مهمی در به خاطر ماندن برند تجاری در ذهن بیننده دارد. تحقیقات نشان داده است که رنگ شناسایی یک برند را بیشتر از ۸۰% بالا می برد. انتخاب یک پالت رنگ یکی از تاثیر گذارترین گزینه هایی است که می توانید در هنگام توسعه زیبایی برند تجاری خود ایجاد کنید. انتخاب رنگ های درست لوگو، می تواند نقاط قوت کسب و کار شما را برجسته نماید، به شما در جذب مشتریان درست کمک‌ کند و همانطور که می دانید ترکیب اشتباه این امر می تواند اثر معکوس داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که رنگ ها معنی های ناخودآگاهی را انتقال می دهند، بنابراین می توانند یک ابزار روانشناسی بسیار قوی در طراحی لوگو باشند. یک انتخاب مناسب رنگی می تواند طراحی لوگو شما را تقویت و یا تضعیف کند.

 

 

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز شدت توجه و اشتها را تحریک می کند. شاید به همین دلیل است که هویت سازمانی مک دونالدز به رنگ قرمز است. همچنین قرمز فوریت را نشان می دهد، مثلا برای اعلام حراج، یا ایجاد انگیزه برای خریدهای فوری. قرمز ضربان قلب را بالا برده و نفس کشیدن راسریع تر می کند. نشان تجاری قرمز شما ، مثل بمب صدا خواهد کرد. طبق تحقیقات قرمز و زرد اولین رنگ هایی هستند که توسط مغز انسان پردازش می شوند.

روانشناسی رنگ زرد

رنگ زرد توجهات را به خود جلب می کند و باعث می شود پدیده ای مانند طلوع خورشید را به یاد بیاورید. زرد برای نام تجاری شما یک انرژی ارزان و قدرتمند را به ارمغان می آورد. هیچ کس زرد را کنار نمی گذارد! به خصوص در جاهایی که نیاز به جلب نظر بیننده دارد، مفید است. ارتباط بین رنگ زرد و انرژی باعث شده که از آن در شرکت های مربوط به انرژی استفاده کنند.

 

روانشناسی رنگ سبز

رنگ سبز طبیعت را به یاد می آورد و احساس صلح، امید، اعتماد و آرامش را بر می انگیزد. این رنگ در میان برند های مربوط با محیط زیست، صنایع غذایی، کالاهای خانگی، تکنولوژی و امور مالی محبوب تر است. معمولا این رنگ لوگوی شرکت هایی است که می خواهند خودشان را دوست دار محیط زیست نشان دهند. سبز با نهایت تطبیق پذیری، با بسیاری از ویژگی های هویتی برند ها، ارتباطی ندارد، اما دارای تداعی فرهنگی قوی است.

روانشناسی رنگ آبی

آبی ایجاد احساس اعتماد و امنیت می کند. همچنین این رنگ طول موج بلندی داشته و از فاصله های بسیار دور نیز دیده می شود. به همین دلیل اکثر چراغ های فرود فرودگاه ها آبی رنگ است. سایه های متفاوت آبی می تواند تاثیر های متفاوتی داشته باشد. برای مثال آبی سلطنتی، خریدارانی که عجله دارند را جذب می کند و برای محصولات پاک کننده مناسب است، در حالی که سرمه ای خریدارانی را که در فکر بودجه شان هستند را جذب می کند و برای لوگو های سازمانی و شرکتی مناسب تر است. آبی، پادشاه کلاسیک رنگ ها، بیش از نیمی از لوگوها را تشکیل می دهد. همانطور که نماد اعتماد و بلوغ است، آبی خالص، این اطمینان را به شما خواهد داد که جدی گرفته خواهید شد. اگر هویت سازمانی شما به رنگ آبی است، شرکت خوبی هستید.

 

روانشناسی رنگ نارنجی

رنگ نارنجی خریداران را به طور ناگهانی مجذوب می کند و برانگیزنده پویایی است. یک فراخوان به حرکت را ایجاد می کند مانند خرید ، فروش یا متعهد شدن . برای متمایز شدن رنگ لوگو خود را نارنجی کنید. با اینکه این رنگ کمتر از قرمز استفاده می شود، اما همچنان یک پانچ پر انرژی دارد. مخلوطی از جسارت رنگ قرمز و خوشبینی رنگ زرد، هر دو در نارنجی وجود دارد. نارنجی برای تحریک هیجان و شور و شوق مفید است.

 

روانشناسی رنگ بنفش

بنفش رنگی سلطنتی می باشد بخصوص بنفش تیره که با مال و ثروت همراه است. این اثرات آرام بخش باعث شده است که از این رنگ بیشتر در امور مالی، تکنولوژی و سلامت استفاده شود. بنفش رنگ لوکس رنگین کمان است. رنگ آمیزی با بنفش باعث می شود همزمان پیشرو با روش های علمی و عاقلانه به نظر برسید. این رنگ اشاره ای به زنانه بودن نیز دارد. بنفش تلفیقی از آبی و انرژی رنگ قرمز می باشد . بنفش فعالیت های مغزی را که در رابطه با حل کردن مشکل است را فعال می کند .

 

روانشناسی رنگ مشکی

تمامی نکات مربوط به کاربرد رنگ در طراحی لباس را می توان به برند سازی و طراحی لوگو نیز تعمیم داد. مشکی باعث می شود کامل به نظر برسید، جاویدان و همیشگی بدون مطرح شدن زمان. آیا می خواهید ماهر ، مدرن و لوکس به نظر برسید؟ وقت این رسیده است که از رنگ مشکی استفاده کنید.

 

روانشناسی رنگ سفید

سفید به معنی عدم وجود رنگ است. سفید جوان و مقرون به صرفه است، و تقریبا می تواند برای هر برندی بکار گرفته شود. از آنجایی که سفید رنگی خنثی است، آن را به عنوان رنگی تاکیدی و ثانویه در نظر بگیرید.

 

روانشناسی رنگ صورتی

صورتی یک رنگ محبوب برای برندهایی است که در درجه اول به مخاطبان زن خدمت می‌کنند. در روانشناسی رنگ، معنای رنگ صورتی حول زنانگی، بازیگوشی و عشق می‌چرخد. برخی از برندها استفاده از رنگ صورتی را برای بسته‌بندی محصولات به ویژه اسباب بازی‌های دخترانه انتخاب کرده اند. در حالی که سایر برندها رنگ صورتی را در لوگو، طراحی وب سایت یا برای برجسته کردن پیام‌های کلیدی خود برجسته می‌کنند.

 

روانشناسی رنگ خاکستری

در روانشناسی رنگ، خاکستری نشان دهنده بی‌طرفی و تعادل است. معنای رنگ آن احتمالاً از سایه بین سفید و سیاه ناشی می‌شود. با این حال، رنگ خاکستری دارای معانی منفی است، به خصوص وقتی صحبت از افسردگی و از دست دادن می‌شود. عدم وجود رنگ آن باعث کدر شدن آن می‌شود. خاکستری را می‌توان برای رنگ فونت، هدر، گرافیک و حتی محصولات استفاده کرد تا مخاطبان انبوه را به خود جذب کند.

 

روانشناسی رنگ قهوه‌ای

قهوه‌ای یک رنگ خاکی است. بالاخره رنگ زمین، چوب و سنگ است. بنابراین به طور طبیعی، روانشناسی رنگ تأکید می‌کند که معنای رنگ برای قهوه‌ای به راحتی، امنیت و طبیعت زمینی مربوط می‌شود. در بازاریابی، متوجه خواهید شد که قهوه‌ای اغلب برای محصولات طبیعی و مواد غذایی استفاده می‌شود. قهوه‌ای رنگی است که به دلیل تضاد در پس زمینه سفید در لوگوها، تصاویر بنر و گاهی اوقات حتی متن خود را نشان می‌دهد.

 

آیا روانشناسی رنگ ها قطعی هستند؟

یکی از دلایل آن این است که وقتی صحبت از روانشناسی رنگ می‌شود، متغیرهای زیادی در جای خود وجود دارد. این احتمال وجود دارد که افراد مختلف رنگ‌ها را متفاوت درک کنند. نحوه درک شما از یک رنگ خاص ممکن است با ترجیحات شخصی، تجربیات گذشته، تفاوت‌های فرهنگی، تفاوت‌های جنسیتی و غیره ارتباط زیادی داشته باشد.

 

تاثیر رنگ ‌های گرم در طراحی گرافیک

لازم به ذکر است که رنگ‌های گرم شامل قرمز، نارنجی و زرد و تغییرات این سه رنگ می باشد. این رنگ ها عناصری مانند رنگ آتش، طلوع و غروب خورشید بر گرفته شده اند و به‌ طورکلی نماد انرژی، شور و هیجان و مثبت اندیشی می باشند. این رنگ ها معمولا برای جذب مشتری در طراحی گرافیک مورد استفاده قرار می گیرند.

 

تاثیر رنگ ‌های سرد در گرافیک

بدون شک تا به حال با نام رنگ های سرد آشنا شده اید. این رنگ ‌های خنک یا سرد شامل سبز، آبی و بنفش می باشند. از رنگ ‌های سرد می توان به ‌عنوان رنگ شب، آب، طبیعت و رنگ های طالب آرامش استفاده کرد. آبی تنها رنگ اصلی در طیف رنگ ‌های سرد است، به این معنی که رنگ ‌های دیگر با ترکیب آبی با رنگ گرم ایجاد می‌شود که با ترکیب رنگ زرد با آبی رنگ سبز و با ترکیب آبی و قرمز رنگ سبز تولید می‌شود.

 

تاثیر رنگ ‌های خنثی در طراحی

جالب است بدانید که رنگ ‌های خنثی به رنگ ‌های که هیچ‌ کدام از حالت ‌ها احساسات رنگ ‌های گرم یا سرد را در بیننده ایجاد نکند، گفته می‌شود. رنگ ‌های خنثی اغلب به ‌عنوان پس ‌زمینه در طراحی گرافیک مورد استفاده واقع می شوند و معمولاً هم با رنگ‌های روشن ‌ترکیب خواهند شد. اما به ‌صورت مستقل در طراحی گرافیک کاربرد های بی شماری دارند و می توان از آن ها برای جذابیت بیشتر استفاده کرد.

 

آشنایی با طرح تک رنگ

همان طور که در بخش های قبلی با رنگ های سرد، گرم و خنثی آشنا شدید، در این بخش نیز قصد داریم به معرفی طرح تک رنگ بپردازیم. یادگیری طراحان گرافیک تنها نباید در رنگ های جذاب خلاصه شود، بلکه آموزش طرح تک رنگ بر اساس رنگ‌ های اصلی و درجات مختلف آن‌ها باییستی در نظر گرفته شود. در تئوری رنگ ها، این ساده‌ ترین حالت انتخاب رنگ در طرح‌ ها به شمار می رود. یک طرح تک رنگ به ‌طور معمول در طرح ‌های مینیمال استفاده می‌شود، زیرا میزان انحراف از موضوع طرح کمتر دیده می شود.

 

آشنایی با طرح رنگ‌ های مکمل

لازم به ذکر است که در چرخه رنگی، دو رنگی که دقیقاً در روبروی یکدیگر قرار می‌گیرند، رنگ های مکمل نامیده می شوند که در صورت ترکیب شدن یکدیگر را خنثی خواهند کرد و به یک رنگ جدید تبدیل خواهند شد. به همین دلیل، این طرح نیز به‌ عنوان طرح رنگ مخالف در میان علاقه مندان این زمینه شناخته ‌شده است و کنار یک دیگر قرار دادن دو رنگ مکمل در کنار یکدیگر همیشه بیشترین کنتراست رنگی را ایجاد خواهد کرد که به نوبه خود جذابیتی را فراهم می آورد که موجب خودنمایی خواهد شد.