آخرین مطالب ما را در کانال تلگرام دنبال کنید عضویت
rezaranjbar سایت شخصی رضارنجبر جلودار
مدیر سایت رضاگرافیک
ورود
sibbaner طراحی لوگو و هویت برند ریزاینو
بخش سفارش طراحی رضاگرافیک
ورود
وبلاگ

راهنمای کامل انتخاب مانیتور برای طراحی و گرافیک

راهنمای کامل انتخاب مانیتور برای طراحی و گرافیک

شرکت‌های تولیدکننده مانیتور، بخشی از تمرکز خود را روی تولید مانیتورهایی گذاشته‌اند که مخصوص طراحان و گرافیست ها است. مانیتورهای مخصوص طراحی و تدوین به گونه‌ای ساخته می‌شوند که تمام نیازهای این کاربران را به بهترین شکل برطرف کنند. انتخاب مانیتوری که جزئیات تصاویر را با وسواس زیاد نشان دهد، کار ساده‌ای نیست.مانیتور مناسب برای امور طراحی و گرافیک باید از دقت رنگ و کیفیت تصویر بالایی برخوردار باشد و بتواند طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را به نمایش درآورد.مانیتورهای مناسب برای امور طراحی و کارهای گرافیکی باید محدوده‌ رنگ sRGB را به طور کامل پوشش داده و از انواع استانداردهای رنگی برخوردار باشند. نوع پنل، کنتراست تصویر و… مانیتور نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در این مقاله رضاگرافیک با ما همراه باشید.

 

مهم‌ترین مشخصاتی که بین یک مانیتور معمولی و بهترین مانیتور برای کارهای گرافیکی تمایز ایجاد می‌کنند، اندازه (Size)، وضوح پنل (Resolution) و دقت رنگ (Color Accuracy) است. بهترین مانیتور برای دیزاین در حالت کلی اندازه‌ای بزرگ (مثلاً ۳۲ اینچ)، رزولوشن بالا (حداقل ۴K) و دقت رنگ بالا (با پارامتر ΔE < 2) دارد و در نسخه‌های بسیار گران قیمت روشنایی آن نیز در حدود ۵۰۰ نیت یا بیشتر است.

حداقل رزولوشن یک مانیتور حرفه ای مناسب طراحی گرافیک ۴K (3840 x 2560 پیکسل) است، البته در نظر داشته باشید که این یک عامل حداقلی بوده و هرچه رزولوشن مانیتور بالاتر باشد بهتر است.

 

 

ویژگی‌های مهم یک مانیتور طراحی

 

نمایش رنگ با دقت بالا

بهترین مانیتور برای کارهای گرافیکی باید بالاترین دقت رنگ و کیفیت تصویر را داشته باشد. در زمان خرید مانیتور طراحی باید به پوشش محدوده رنگی RGB دقت کنید. پنل‌های IPS و OLED این محدوده رنگی را در دسترس کاربران قرار می‌دهند. پس دقت کنید که مانیتور مخصوص طراحی خود را از میان این پنل‌ها استفاده کنید. نکته بعدی تعداد رنگ قابل نمایش است. اکثر مانیتورهای مناسب برای کارهای گرافیکی ۱۶٫۷ میلیون رنگ را پوشش می‌دهند اما یک مانیتور با نمایش بیش از یک میلیارد رنگ قطعا انتخاب بهتری خواهد بود.

طراحان گرافیک و تدوین‌گرها با رنگ سروکار دارند! بنابراین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که مانیتور مخصوص ادیت فیلم یا طراحی باید داشته باشد این است که رنگ‌ها را با دقت بسیار بالایی نمایش دهد.

این نوع مانیتور باید قادر باشد رنگ‌ها را به گونه‌ای نمایش دهد که بازتابی از رنگ‌ها در دنیا واقعی باشد. به همین دلیل ما پیشنهاد می‌کنیم مانیتوری با دقت و عمق رنگ بالا نظیر مانیتورهای ۴K و ۱۰ بیت (یا حتی ۱۲ بیت) را انتخاب کنید.

 

تعادل رنگ و کالیبراسیون

مانیتوری که برای طراحی و تدوین استفاده می‌شود، باید دارای تنظیمات کالیبراسیون و تعادل رنگ قابل تنظیم باشد. در واقع اغراق در درخشندگی رنگ‌ها ممکن است روی نتیجه نهایی کار ضربه بزند؛ پس همه‌چیز باید به اندازه و استاندارد باشد.

مانیتوری که کالیبراسیون دقیقی دارد به شما این امکان را می‌دهد تا رنگ‌ها را به درستی کالیبره کنید و تطابق مناسبی بین مانیتور و دستگاه خروجی (مانند چاپگر) ایجاد شود.

 

کیفیت تصویر

هرچه تراکم پیکسل در مانیتورهای طراحی بیش‌تر باشد، تصویر با کیفیت بیش‌تری نمایش داده می‌شود. حداقل کیفیت مناسب برای کارهای گرافیکی، کیفیت FHD (1080p) است. چرا که کیفیت بالاتر مانیتور در طراحی تاثیر قابل توجهی دارد. از طرفی باید بدانید که کیفیت بالاتر به معنای قیمت بیش‌تر است.

 

صفحه مات یا ضد تابش

مانیتورهایی که بازتاب نور زیادی دارند برای کار طراحی و تدوین مناسب نیستند. مانیتور با صفحه مات یا ضد بازتاب، نورهای خیره‌کننده و بازتاب‌های مزاحم را کاهش می‌دهد و کار کردن برای مدت طولانی با آن راحت‌تر می‌شود.

 

تعداد درگاه یا پورت

باید بدانید که مانیتور مناسب طراحی باید از درگاه HDMI و DisplayProt پشتیبانی کند. سپس باید توجه کنید که این مانیتور حداقل از دو درگاه HDMI و حداقل دو درگاه DisplayPort استفاده کند. وجود این تعداد درگاه به شما اجازه می‌دهد تا یک مانیتور را هم‌زمان به رایانه رومیزی و لپ تاپ خود متصل کنید. درگاه تصویر DisplayPort برای انتقال حجم بالایی از اطلاعات، انتخاب بهتری خواهد بود. البته که پیشنهاد می‌کنیم یک مانیتور با پشتیبانی از درگاه USB Type C را خریداری کنید.

 

پایه و نگهدارنده مانیتور

پایه مانیتور باید به شما اجازه دهد تا آن را در زوایای مختلف قرار دهید. این نوع پایه به شما اجازه می‌دهد تا تصویر را در حالات مختلف نگاه کرده یا آن را به دیگر همکاران خود نمایش دهید. علاوه بر آن مانیتورهای دارای پایه از درد گردن و دیگر آسیب‌های کار طولانی مدت پشت مانیتور نیز جلوگیری می‌کند.

در این بخش از مقاله های میخواهیم شما را با یک سری اطلاعات تخصصی در مورد مانیتورها آشنا کنیم:

 

انواع پنل های مانیتور

  • نماتیک پیچ خورده (TN) : متداول ترین نوع فناوری پنل LCD، یعنی TN پاسخگویی را با قیمت مقرون به صرفه ارائه می دهد. گیمرها ممکن است این مانیتور را به دلیل نرخ تازه سازی سریع ترجیح دهند.
  • تراز عمودی (VA) : با استفاده از این مانیتور از یک تصویر با کیفیت بالا و با کنتراست و عمق تصویر عالی لذت ببرید.
  • In-plane switching (IPS) : یک مانیتور IPS با ارائه زوایای دید وسیع‌تر، حتی زمانی که مستقیماً در مقابل آن قرار ندارید، تصویری استثنایی ارائه می‌کند. کیفیت تصویر عالی این نوع مانیتور را برای عکاسان حرفه ای و طراحان گرافیک ایده آل می کند.

 

انواع نمایشگر مانیتور

 

  • LCD

    نمایشگرهای LCD (صفحه نمایش کریستال مایع) عملکرد با کیفیتی را ارائه می دهند که معمولاً دارای قیمتی مقرون به صرفه هستند. آنها از کریستال های مایع برای انتقال آنچه روی صفحه می بینید استفاده می کنند و معمولاً توسط CCFL (لامپ های فلورسنت کاتد سرد) نور پس زمینه را تولید می کنند.

  • LED

    مانیتورهای LED (دیود ساطع کننده نور) کیفیت تصویر عالی را ارائه می دهند. آنها تصاویر روشن تری تولید می کنند و به انرژی کمتری نسبت به مانیتورهای LCD سنتی نیاز دارند و معمولاً طرح های نازک تری هم دارند. مانیتورهای این دسته همچنان LCD هستند، اما دارای نور پس زمینه LED پیشرفته هستند.

 

وضوح مانیتور

HD و پایین تر (۱۲۸۰ در ۷۲۰)

مانیتورهای با وضوح بالا (HD) وضوح دو برابر هر مانیتور آنالوگ را ارائه می دهند.

 

فول اچ دی (۱۹۲۰ در ۱۰۸۰)

مانیتورهای Full HD وضوحی معادل HDTV های ۱۰۸۰P دارند. این وضوح دارای تصویری شفاف هم برای استفاده روزمره و هم برای تماشای فیلم و ویدیو عالی است.

 

Quad HD (2560 در ۱۴۴۰)

این فناوری که با نام‌های QHD، Wide Quad HD یا WQHD نیز شناخته می‌شود، چهار برابر پیکسل‌های ۷۲۰P اچ دی را در اختیار شما قرار می‌دهد. وضوح تصویر فوق العاده ای را ارائه می دهد، این مدل ایده آل برای برنامه های کاربردی مانند CAD، طراحی گرافیکی و ویرایش حرفه ای عکس و ویدیو می باشد.

 

۴K Ultra HD (3840 در ۲۱۶۰)

۴K Ultra HD که گاهی ۴K یا UHD نامیده می شود، چهار برابر پیکسل های Full HD  کیفیت دارد. این مدل برای بازی، ویرایش عکس و ویدیو با وضوح بالا مناسب بوده و فضای بسیار بیشتری را برای انجام چند کار ارائه می دهد. این مدل برای گیمرها، حرفه ای های گرافیک و طرفداران فیلم که می خواهند بهترین جزئیات را ببینند عالی است.

 

۵K (5120 در ۲۱۶۰ و بالاتر)

نمایشگرهای ۵K با میانگین تراکم پیکسلی حدود هفت برابر فول اچ دی، عکس ها و بازی های مورد علاقه شما را زنده می کنند. این وضوح فوق العاده بالا برای حرفه ای ها که واقعاً نیاز به دیدن همه جزئیات دارند ایده آل است.

 

 

بهترین مانیتور ها برای طراحی در سال ۲۰۲۳

مانیتور Philips 288E2A

اگر شما هم به تازگی به حرفه‌ی طراحی دیجیتال و گرافیک علاقه‌مند شده‌اید و به دنبال یکی از بهترین مانیتور ها برای طراحی هستید، مانیتور Philips 288E2A بهترین مانیتور برای کارهای گرافیکی ابتدایی است که با قیمتی اقتصادی و مقرون به صرفه قابل خرید است. این مانیتور، یک نمایشگر ۲۸ اینچی ۴K (3840 x 2160 پیکسل) است که به شما اجازه می‌دهد به دنیای دیزاین و گرافیک وارد شوید.

مانیتور AOC U32P2 مخصوص کارهای گرافیکی

این مانیتور نیز یک صفحه نمایش با رزولوشن ۴K دارد و به لطف اندازه‌ی ۳۲ اینچی آن می‌توان گفت مانیتور AOC U32P2 بین پارامترهای اندازه پنل و تراکم پیکسلی تعادل بسیار دل‌پذیری ایجاد کرده است. نکته‌ی دیگری که از دلایل اصلی حضور این مانیتور در لیست بهترین مانیتور برای طراحی معماری است، قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه‌ی آن بوده که به لطف حضور فناوری VA میسر شده است.

مانیتور Dell UltraSharp U4021QW

این مانیتور نیز به دلیل کیفیت بالا و اندازه‌ی بزرگ خود در لیست بهترین مانیتور برای طراحی قرار گرفته است. اگر می‌خواهید صفحه‌ی نمایش بزرگی برای اجرای چندین برنامه‌ی گرافیکی و مولتی‌تسکینگ نیاز دارید و در عین حال دقت رنگ و تراکم پیکسلی مانیتور نیز برای شما حائز اهمیت است، نمایشگر Dell UltraSharp U4021QW بهترین مانیتور حرفه ای مناسب طراحی گرافیک است.

مانیتور Asus ProArt OLED PA32DC مناسب طراحان

اگر بهترین مانیتور برای طراحی گرافیکی را می‌خواهید و پرداخت هزینه‌ی ۳۵۰۰ دلاری آن برای شما مسئله‌ای ندارد، مانیتور ProArt PA32DC ایسوس بهترین گزینه است. با این قیمت مطمئناً این محصول یکی از گران‌ترین مانیتورهای بازار است، اما کیفیت و قابلیت‌های آن تا حدی این قیمت سرسام‌آور را توجیه می‌کنند.

مانیتور Viewsonic VP326a-4K مخصوص گرافیست ها

اگر به دنبال پنل بزرگ ۴K با دقت رنگ بالا هستید و حاضرید هزینه‌ی ۹۰۰ دلاری برای مانیتور خود پرداخت کنید، حتماً مانیتور Viewsonic VP3268a-4K را هم در لیست گزینه‌های احتمالی خود قرار دهید، چراکه این مانیتور نیز از محصولات حاضر در لیست بهترین مانیتور برای کارهای گرافیکی از دیدی نشریه‌های بزرگ جهانی است.

مانیتور Huawei MateView

در دنیای مانیتورهای عریض و فوق عریض، Huawei MateView تافته‌ای جدا بافته است. این مانیتور از نسبت ابعادی مثل ۱۶:۹ یا ۲۱:۹ که در مانیتور‌های عریض رایج است، استفاده نمی‌کند بلکه به دلیل طول نسبتاً بلند آن، نسبت ابعاد این مانیتور غیرعادی ۳:۲ است.

مانیتور Asus ProArt PA348CGV

مانیتور Asus ProArt PA348CV یک محصول بسیار عالی برای طراحان گرافیکی است که خواهان نمایشگر فوق عریض بوده و از برچسب قیمت ۷۵۰ دلاری آن ترسی ندارند.

این مانیتور فوق عریض کیفیت تصویر بسیار بالایی دارد و رزولوشن آن ۳۴۴۰ x 1440 پیکسل است که هرچند با استاندارد ۴K مقداری تفاوت دارد، اما همچنان برای کارهای گرافیکی عالی عمل می‌کند.