آخرین مطالب ما را در کانال تلگرام دنبال کنید عضویت
rezaranjbar سایت شخصی رضارنجبر جلودار
مدیر سایت رضاگرافیک
ورود
sibbaner طراحی لوگو و هویت برند ریزاینو
بخش سفارش طراحی رضاگرافیک
ورود
وبلاگ

بررسی کامل تهدید و کمک هوش مصنوعی در طراحی گرافیک

بررسی کامل تهدید و کمک هوش مصنوعی در طراحی گرافیک

هوش مصنوعی روز به روز در حال پیشرفت است و عملکرد بسیاری از کسب و کارها را تغییر داده است. صنعت طراحی گرافیک یکی از مواردی است که هوش مصنوعی به آن ورود پیدا کرده و در موارد زیادی به کاربر جهت بهبود طرح و یا گرفتن ایده کمک خواهد کرد. کاربر می تواند ایده و هدف خود را به صورت متن به هوش مصنوعی بدهد و نتیجه را به صورت گرافیکی دریافت نماید با رضاگرافیک در این مقاله همراه شوید تا هوش مصنوعی را در زمینه گرافیک بیشتر بررسی کنیم.

 

هوش مصنوعی AI چیست؟

هوش مصنوعی در واقع تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر، توانایی استدلال و درک احساسات دارد. هوش مصنوعی دستیار مجازی شماست که می‌تواند جدیدترین ترندهای صنعت شما را در کلان‌داده‌های موجود (Big Data) شناسایی یا آن‌ها را برای آینده پیش‌بینی کند. هوش مصنوعی الگوریتم‌ها را با قدرت محاسباتی خودش ترکیب می‌کند، تا راه‌حل‌های مناسبی را ارائه دهد. هوش مصنوعی توانایی تشخیص الگوها، یادگیری از نتایج مربوطه و حتی در مواردی تصمیم‌گیری در مورد نتایج به دست آمده را داراست. هوش مصنوعی با بررسی لایه‌های مختلف داده، استخراج الگوهای مرتبط و استفاده از این الگوها برای حل مشکلات پیچیده عمل می‌کند. هوش مصنوعی در حال گسترش دانش و امکانات ما، به مرزهای جدید است. هوش‌مصنوعی به تنهایی؛ سیستمی است‌ که می‌تواند فعالیت های شناختی وابسته به ذهن انسان از جمله یادگیری و حل مسئله را به خوبی و یا حتی بهتر از انسان ها انجام دهد.

 

هوش مصنوعی در طراحی گرافیک

هوش مصنوعی در گرافیک با ارائه امکانات و خدماتی مانند ایده پردازی و ایجاد خلاقیت، یافتن آبجکت و متریال، طراحی لوگو و بنر های مختلف و افزایش کیفیت تصاویر تحولاتی را در صنعت گرافیک ایجاد کرد. همین موضوع موجب احساس خطر گرافیست ها و نگرانی آن ها برای جایگزینی طراحان گرافیک با هوش مصنوعی می شود.

هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌ها، مثل تصاویر، رنگ‌ها و تایپوگرافی مؤثر است و معمولاً کافی است تا دستورهای خود را به طور دقیق برای هوش مصنوعی ارسال کنید تا بر اساس آنچه میل شماست، محتوای مربوطه تولید شود. بنابراین این مورد می‌تواند کمک شایانی برای طراحان باشد تا با سرعت بیشتری به تولید محتوا بپردازند و در زمان خود صرفه‌جویی کنند.

از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی برای طراحان گرافیک، ابزارهای ویرایش و بهبود کیفیت تصاویر است. کاربرد این ابزارها در شناسایی و تنظیم نور و رنگ تصویر یا حذف پس زمینه‌ تصویر است. بنابراین با به کار بردن این ابزارها می‌توان سرعت ویرایش تصویر را بالا برد.

ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند داده‌های خام را به تصاویر، نمودارها، ویدئو یا محتوایی که مد نظر شماست، تبدیل کنند. بنابراین به جای صرف زمان زیاد برای طراحی نمودار دستی، می‌توان با پرامپت نویسی صحیح (Prompt)، به آنچه مد نظر دارید، دست پیدا کنید.

کاربردهایی که هوش مصنوعی برای گرافیست ها به همراه دارد، همگی به افزایش سرعت انجام پروژه‌ها ختم می‌شوند.

 

مشکلات هوش مصنوعی در طراحی گرافیک

گاهی اوقات الگوریتم های هوش مصنوعی  AI نمی توانند مفهوم یک تصویر را درک کنند. به عنوان مثال ممکن است AI یک تصویر را نتواند به درستی تجزیه و تحلیل کند.

یک نرم افزار هوش مصنوعی هرگز تجربه ی یک گرافیک کار حرفه ای را ندارد از این رو نمی تواند مانند یک فرد حرفه ای طراحی خلاقانه ای ارائه دهد.

چنان چه AI در پروژه های گرافیکی دچار خطا شود کل پروژه باطل می شود زیرا در پروژه های گرافیکی کوچکترین خطایی کل پروژه را خراب می کند و قابل چشم پوشی نیست پس باید در استفاده از هوش منصوعی در طراحی دقت بالایی داشت.

 

ابزارهای هوش مصنوعی

Adobe Sensei

این پلتفرم هوش مصنوعی در محصولات مختلف Adobe مانند Photoshop، Illustrator، Premiere Pro و … استفاده می‌شود. این ابزار به صورت خودکار می‌تواند تصاویر را ترمیم کند، رنگ‌ها را بهینه کند و تصاویر بی‌کیفیت را به تصاویر با کیفیت بالا تبدیل کند.

Canva

هوش مصنوعی Canva با توجه به الگوهای طراحی قبلی کاربران و الگوهای مورد ترجیح مشتریان، به صورت خودکار طرح‌های مشابه را ایجاد می‌کند.

Pikazo

یکی از ابزارهای هوش مصنوعی است که برای ایجاد تصاویر خلاقانه و هنری استفاده می‌شود. این ابزار به صورت خودکار می‌تواند تصاویر را به صورت هنری تبدیل کند و به گرافیست‌ها در ایجاد تصاویر خلاقانه کمک کند.

RestorePhotos

یکی از ابزارهای هوش مصنوعی است که برای بازسازی تصاویر قدیمی و آسیب‌دیده به کار می‌رود.

Logomaker AI

این ابزار با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی، به کاربران این امکان را می‌دهد که به سرعت لوگوهای خود را طراحی کنند.

Design AI

کتابخانه‌ای که در این نرم‌افزار وجود دارد بیش از ۲۰۰۰۰ الگو و ۱۰۰۰۰ آیکون را در اختیار شما قرار می‌دهد. این پلتفرم همچنین از هوش مصنوعی برای تولید طرح‌های متفاوت استفاده می‌کند.

 

آیا هوش مصنوعی جایگزین طراحان گرافیک می شود؟

در نهایت هوش‌مصنوعی نه تنها جایگزین گرافیست ها نیست، بلکه ابزاری برای کمک به انسان هاست. هوش مصنوعی به ما کمک می کند تا از وقت و توان خود بهینه تر استفاده کنیم و وقت خود را صرف کار هایی که یک ماشین هم می‌تواند انجام دهد نکنیم. این ابزار مجبورمان می‌کند از تمام توان، هوش و مزیت های ذهن انسانی خودمان استفاده کنیم. از طرف دیگر نیازی نیست که نگران افراد غیر حرفه‌ای که از طریق این ابزار وارد جهان گرافیک می شوند باشید.

هوش مصنوعی برای طراحی به منزله یک سلاح در رقابتی است که پیشرفت تکنولوژی بین گرافیست‌های حرفه‌ای به راه انداخته است. پس می‌توان نتیجه گرفت که کاربرد هوش مصنوعی در صنعت گرافیک کاملا به گرافیست و سطح توانمندی او بستگی دارد.