آخرین مطالب ما را در کانال تلگرام دنبال کنید عضویت
rezaranjbar سایت شخصی رضارنجبر جلودار
مدیر سایت رضاگرافیک
ورود
sibbaner طراحی لوگو و هویت برند ریزاینو
بخش سفارش طراحی رضاگرافیک
ورود
وبلاگ

رشته طراحی گرافیک چیست؟ بازار کار و درآمد آن چگونه است؟

رشته طراحی گرافیک چیست ؟ بازار کار و درآمد آن چگونه است ؟

رشته طراحی گرافیک چیست؟ آینده شغلی، بازارکار و درآمد این شغل در ایران چگونه است ؟ اگر شما هم به تحصیل در رشته طراحی گرافیک علاقمند هستید و می خواهید اطلاعات جامعی درباره این رشته همچنین مزایا و معایب رشته طراحی گرافیک به دست بیارید  پس با سایت رضاگرافیک در این مقاله همراه شوید.

واژه گرافیک از کجا آمده است ؟

گرافیک از واژهٔ یونانی graphikos است و به معنای آنچه است که مربوط می‌شود به طرح زدن و طراحی. تعریف دیگر از گرافیک هر کار و یا شیوهٔ مربوط به کشیدن تصویر از روی یک چیز و یا از انگاره آن است. البته برخی اعتقاد دارند که واژه گرافیک از مصدر یونانی “Graphein” به معنای نوشتن گرفته شده است. ریشه این کلمه در اصل به معنای خراشیدن، حک کردن و نقر کردن است. در روشهای تکثیر قدیمی، روی سنگ یا مس را با عملی شبیه به خراشیدن منقش می کردند و سپس از برگردانیدن آن روی کاغد، تکثیر را انجام می دادند که به آن طراحی خطی گرافیک اطلاق می شود. طراحی گرافیک پیشه یا هنر ارتباط بصری است.

 

تعریف کلی گرافیک :

طراحی گرافیک هنر تلفیق رنگ‌ ها، طرح ‌ها و جلوه‌ های گوناگون است. بسیاری از زیبایی‌ های هنری و جلوه‌ های بصری که در دنیای پیرامون خود مشاهده می ‌کنید، وام گرفته از مهارت، تخصص و قریحه افرادی است که در حیطه گرافیک خلق اثر کرده‌ اند.

طراحی گرافیک فرایند ارتباطات بصری، و حل مسئله از طریق استفاده از تایپ، فضا، تصویر و رنگ است. رشته طراحی گرافیک زیرمجموعه ارتباطات بصری و طراحی ارتباطات در نظر گرفته شده‌است، اصطلاح «طراحی گرافیک» می‌تواند به خاطر اشتراکات فنی پیچیده، به جای طراحی ارتباطات و ارتباط بصری استفاده شود. طراحان گرافیک از روش‌های مختلف در ایجاد و ترکیب کلمات، نمادها و تصاویر به منظور خلق یک نمایش تصویری از ایده‌ها و پیام استفاده می‌کنند. طراح گرافیک ممکن است ترکیبی از تایپوگرافی، هنرهای بصری و تکنیک‌های صفحه‌آرایی را برای تولید یک نتیجه نهایی استفاده کند. طراحی گرافیک، اغلب به هر دو فرایند (طراحی) که توسط آن ارتباط ایجاد شده‌است و محصولات (طرح) که تولید می‌شوند اشاره‌می‌کند.

 

 

 

تاریخ هنر گرافیک

 

دوران اولیه گرافیک

از زمانی که انسان تصمیم به ارایه یک پیام تصویری گرفت و به زعم خویش از موادی که برای هم نوعان او مفاهیم مشخص و تا حدودی ثابت داشت استفاده کرد هنر گرافیک آغاز شد. صدها نگاره در غار شووه Chauvet در جنوب فرانسه که در سی هزار سال پیش از میلاد مسیح طراحی شده‌اند، نگاره‌های غار لاسکو Lascaux، (چهارده هزار سال پیش از میلاد مسیح)، نگاره‌های شکارچیان در غار بیمبتکا Bhimbetka در هندوستان (هفت هزار سال پیش از میلاد مسیح)، نگاره بومیان آفریقا در غار سیاربرگ آفریقای جنوبی (هزار سال پیش از میلاد مسیح) و بسی دیگر از این غار نگارها همه نشانه‌هایی بارز هستند از تاریخ گرافیک و رشته‌های وابسته به آن. در این دوره از تصویر برای برقراری ارتباط با یکدیگر و جزیی از آیین های مذهبی استفاده می شد.

رشته طراحی گرافیک چیست ؟ بازار کار و درآمد آن چگونه است ؟

گرافیک سنتی :

مرحله بعد معنی امروزی گرافیک مصطلح می گردد و از حدود پنج قرن پیش آغاز می شود. اختراع صنعت چاپ در انواع شکلهای نخستیم آن، عامل موثر شکل گیری گرافیک سنتی بود. در این مرحله، بیشتر گرافیک به مفهومی غیر تجاری کاربرد داشت. حروف چاپی مانند بودونی (Bodoni)، گرموند (Garamond) و کزلون (Caslon) اسامی سازندگانشان را بر خود دارند، همان سازندگانی هستند که به عنوان طلایه داران صنعت چاپ و گرافیک زحمات بسیار زیادی کشیدند.

گرافیک مدرن :

گرافیک مدرن را می توان از زمان انقلاب صنعتی، یعنی قرن ۱۹ میلادی در نظر گرفت. در این زمان بود که پیشرفت فنون چاپ و کاغذ سازی، امکان استفاده از تزیینات و تصاویر را همراه یک متن نوشته به وجود آورد و نقاشان و هنرمندان توانستند نتایج قابل توجهی را در کار خود ثبت کنند. دو هنرمند معروف در این قرن به صنعت چاپ روی آوردند: تولوز لوترک و ویلیام موریس. لوترک برای خلق آثار هنری خود روی پوستر های چاپی کار می کرد و موریس که در اصل یک طراح صنعتی بود، چاپخانه ی کلمزکات پرس (Klesmscott Press) را تاسسیس کرد.

اولین طراحان گرافیک اغلب در کار خود تخصص داشتند و معمولا عنوان “هنرمند تجاری” را بر دوش می کشیدند. عنوانی که تلویحا معنای ان تحقیر آمیز بود. اما به تدریج با تلاش های ویلیام موریس و پس از وی مدرسه ی باهاوس، هنرمندان تجاری متخصص گرافیک از این عنوان که از طرف نقاشان و منتقدان به آنان تحمیل شده بود رهایی یافتند. نمایشگاه های زیادی از آثار گرافیک در کشور های مختلف دنیا برگزار گردید که نشانگر علاقه ی عموم مردم به این گونه آثار است. هنرمند تجاری که تا قبل از این گمنام بود، امروزه به گرافیستی خلاق تبدیل گشته است که نام او مراه با سبک کار، حتی در موزه ها نیز مطرح است.

 

به چه کسی طراح گرافیک گفته می شود ؟

افرادی که رشته طراحی گرافیک را برگزیده و در این شغل مشغول به کار هستند، گرافیست نامیده می‌ شوند. گرافیست‌ ها استعداد ویژه ‌ای در انتقال تفکرات و ایده‌ های هنری خود به دیگران دارند.
آن ‌ها به واسطه ابزار گوناگون به خلق اثر پرداخته و گیرایی و جلوه‌ های هنر را به دیگران می ‌نمایانند. سلیقه و روحیه هنری گرافیست ‌ها باعث پیوند هرچه بیشتر افراد با زمینه ‌های هنر می ‌شود و به همین جهت طراحی گرافیک به طراحی ارتباطات نیز معروف است.
گرافیست‌ ها به ایجاد طرح‌ ها و تصاویر گوناگون پرداخته و آن را با استفاده از نرم ‌افزارهای گوناگون ثبت می ‌نمایند یا از قلم و کاغذ برای خلق طرح ‌های هنری مختلف بهره می‌ گیرند.

 

رشته تحصیلی طراحی گرافیک :

همان طور که گفته شد، طراحی و گرافیک از مهم ترین رشته های هنری به شمار می رود که هر ساله تعداد زیادی از افراد داوطلب تحصیل در این رشته می شوند. تحصیلات آکادمیک و اندوخته‌ های تئوریک در کنار تجربیات عملی به طراحان گرافیک کمک می ‌کند تا در این رشته به تسلط و مهارت بیشتری دست یابند. برای تحصیل در رشته گرافیک می ‌توانید از هر دو گزینه زیر استفاده نمایید:

گزینه اول شرکت در کنکور هنر است. پس از شرکت در کنکور و اخذ رتبه معین مجاز به انتخاب رشته طراحی گرافیک خواهید شد و آنگاه می ‌توانید در مقطع کاردانی یا کارشناسی پیوسته به تحصیل بپردازید که قبولی در مقطع کارشناسی پیوسته برای شما مزیت‌ های بیشتری خواهد داشت.
گزینه دوم تحصیل در هنرستان یا مدارس فنی و حرفه‌ ای است. بر این اساس پس از اخذ دیپلم از این مدارس می ‌توانید در کنکور فنی و حرفه ‌ای که با کنکور هنر متفاوت است شرکت کنید و بعد از اینکه موفق به اخذ مدرک کاردانی شدید، در مقطع کارشناسی ناپیوسته این رشته به تحصیل بپردازید.
به طور کلی این رشته در دو مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته وجود دارد. پذیرش رشته طراحی گرافیک به شکل نیمه متمرکز بوده و به مصاحبه حضوری نیازمند است.

رشته طراحی گرافیک چیست ؟ بازار کار و درآمد آن چگونه است ؟

 

 

 

مهارت هایی که دانشجویان رشته گرافیک در طول تحصیل کسب می کنند:

۱- عکاسی و مراحل چاپ و ظهور عکس سیاه و سفید

۲- آشنایی با طراحی و رنگ شناسی

۳- طراحی حروف صفحه آرایی، تصویر سازی کتاب کودک

۴ – طراحی پوستر، آرم،بسته بندی و جعبه سازی

۵- خوشنویسی درحد مبتدی – چاپ دستی

 

 

 

دروسی که دانشجویان طراحی گرافیک در طول تحصیلی می گذرانند :

دروس عمومی: دین و زندگی (۲)، تربیت بدنی (۲)، عربی (۱/۲)، زبان خارجی(۲)، ریاضی(۲)، ادبیات فارسی(۲)، زبان فارسی(۲)، جغرافیای عمومی و استان، آمادگی دفاعی

دروس تخصصی: طراحی (۱)، مبانی هنرهای تجسمی، تاریخ هنرایران، کارگاه چاپ دستی (۱)، خوشنویسی، عکاسی (۱)

 

 

بهترین دانشگاه‌ های ایران که رشته طراحی گرافیک را دارند ؟

  • دانشگاه هنر تهران
  • دانشکده آموزش فنی و حرفه‌ ای پسران شماره یک تهران-اسلامی
  • دانشکده فنی و حرفه ‌ای دختران تهران- شریعتی
  • آموزشکده فنی و حرفه ‌ای دختران آمل- توحید
  • آموزشکده فنی و حرفه‌ ای دختران سنندج
  • آموزشکده فنی و حرفه‌ ای دختران خوانسار
  • آموزشکده فنی و حرفه ‌ای دختران قم
  • آموزشکده فنی و حرفه ‌ای دختران بجنورد- انقلاب اسلامی
  • آموزشکده فنی و حرفه ‌ای دختران میبد

 

 

بهترین دانشگاه‌ های خارجی که رشته طراحی گرافیک را دارند ؟

  • انستیتوی تکنولوژی ماساچوست
  • انستیتوی پرت
  • دانشکده سلطنتی هنر
  • مدرسه هنر گلاسو
  • مدرسه هنر شیکاگو
  • مدرسه طراحی پارسونز
  • دانشگاه هنر لندن
  • دانشگاه آلتو
  • دانشگاه رود آیلند
  • پلی تکنیک میلان

 

بازار کار رشته طراحی گرافیک چگونه است ؟

ولین و مهم ‌ترین مولفه‌ ای که در رشته طراحی گرافیک به ایجاد فرصت ‌های شغلی مناسب و رونق بازار کار در این حیطه کمک می‌ کند، برخورداری از نبوغ و ابتکار است. خلاقیت و جوشش چشمه ‌های نوآوری باعث می ‌شود با ارائه آثار جدید و متنوع نبض کار را در دست گرفته و اطمینان مشتریان را جلب نمایید.
علاوه بر این لازم است به طور مکرر اطلاعات و دانش خود را به روز رسانی کرده و در این حیطه به مطالعه بیشتر بپردازید. گرافیست‌ هایی که از ابزارها و اهرم‌ های مناسب برای ارتقای سطح کیفی کار خود بهره می ‌گیرند، می ‌توانند بر روی پروژه‌ هایی با سوددهی بالا در زمینه تبلیغات، طراحی پوستر و بنر، طراحی جراید و روزنامه ‌ها، تولید محتوا تصویری، صفحه آرایی کتب و تبلیغات شرکت‌ های چند رسانه‌ ای فعالیت کنند. حتی اگر قصد شروع کسب و کار از صفر را دارید، این رشته می تواند به کمک شما آید.

برای آشنایی با بازار کار طراحی گرافیک باید با شغل های مرتبط با این رشته آشنا شوید. در ادامه بعضی از مهم ترین شغل های این رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • طراحی گرافیک سایت ( رابط کاربری )
  • طراحی هویت بصری ( لوگو و غیره )
  • طراحی پوستر و جلد کتاب
  • طراحی عناصر تبلیغاتی ( بیلبورد ، بنر و غیره )
  • طراحی موشن گرافیک

 

 

درآمد رشته طراحی گرافیک در ایران چگونه است ؟

افرادی که می‌خواهند به عنوان گرافیست فعالیت کنند عموما دو راه در پیش رو دارند. افرادی که برای شرکت‌ها و سازمان ها کار می‌کنند و افرادی که برای خودشان کار خواهند کرد. دسته اول از لحاظ امنیت شغلی مطمئن‌تر هستند و تا زمانی که بتوانند قدرت و خلاقیت خود را به کارفرما نشان دهند، در آن شغل باقی خواهند ماند اما نهایت درآمدی که به دست خواهند آورد همان حقوق کارمندی است با کمی اضافه کاری.افراد دسته دوم کمی ریسک پذیر‌تر هستند. آنها به فکر درآمد بیشتری هستند نه به فکر امنیت شغلی. این قبیل افراد باید همیشه رزومه کاری خود را به روز کنند و برای گرفتن کارهای بیشتر باید مدام به تبلیغات بپردازند. درآمد این افراد به میزان تخصص و توانایی آنها در انجام کارهای گرافیکی بستگی خواهد داشت. درآمد این قبیل افراد بیشتر از یک کارمند معمولی بوده و مرزی برای آن نمی توان در نظر گرفت.