آخرین مطالب ما را در کانال تلگرام دنبال کنید عضویت
rezaranjbar سایت شخصی رضارنجبر جلودار
مدیر سایت رضاگرافیک
ورود
sibbaner طراحی لوگو و هویت برند ریزاینو
بخش سفارش طراحی رضاگرافیک
ورود
وبلاگ

رابط کاربری UI چیست؟ تاریخچه و تفاوت آن با UX

رابط کاربری UI چیست؟ تاریخچه و تفاوت آن با UX

تاحالا شده که وارد سایتی شوید سردرگرم باشید و خیلی با سایت ارتباط برقرار نکنید؟ و در آخر سایت را ترک میکنید. بله همه اینها به رابط کاربری یا UI سایت مرتبط می شود طراحی رابط کاربری سایت یا UI Design را می‌توان از مهم‌ترین‌ قسمت‌ در طراحی سایت دانست، زیرا این قسمت دقیقا چیزی است که مقابل چشم کاربر قرار دارد. در این مقاله از سایت رضاگرافیک می خواهیم در مورد رابط کاربری یا همان UI بپردازیم از تاریخچه تا اهمیت و کاربرد آن را بررسی می کینیم با ما همراه باشید.

رابط کاربری یا UI چیست؟

رابط کاربری یا user interface  که مخفف آن UI همان‌طور که از اسمش مشخص است، رابط میان کاربر و محصول یا سیستم است؛ ظاهر یا هر چیزی که کاربر در سایت شما می‌بیند و به‌وسیله آن با محصول دیجیتالی یا خدمات شما رابطه برقرار می‌کند؛ شامل تصاویر، رنگ‌ها سایزها، فاصله‌ها، هماهنگی که بین متن‌ها، نمودارها، دکمه‌ها، ماژول‌ها، جداول و ویدئوها همگی در حوزه طراحی رابط کاربری جای می‌گیرد. UI طراحی شده در هر اپلیکیشن یا نرم افزاری نشان دهنده ی ساختار و محتوای آن است بنابراین مخاطب می‌تواند در نگاه اول همه چیز را دریافت کند و در مورد کیفیت آن قضاوت کند.

اگر بخواهیم خیلی ساده و خلاصه بگوییم، رابط کاربری به معنای نقطه تقاطع انسان و کامپیوتر در یک دستگاه هوشمند، یک صفحه وب یا یک اپلیکیشن است. رابط کاربری می‌تواند به معنای نمایشگرها،‌ کیبوردها، ماوس‌ها و حتی ظاهر دسکتاپ کامپیوتر شما باشد.

 

 

تاریخچه بوجودآمدن رابط کاربری یا UI

در دهه ۱۹۸۰ اولین رابط کاربری گرافیکی توسط شرکت زیراکس (Xerox) توسعه پیدا کرد؛ با استفاده از این تغییر، کاربران می‌توانستند دستورات را از طریق آیکون‌ها، دکمه‌ها، منوها و باکس‌ها بفرستند و با کامپیوتر کار کنند. این به معنی بود که دیگر کدنویسی نیاز نبود و انقلاب در UI از همین زمان به بعد شکل گرفت.

در سال ۱۹۹۴ اپل کامپیوتر شخصی مکینتاش را وارد بازار کرد؛ این سیستم اولین PC موفق تجاری بود که از کلیک و موس به عنوان رابط کاربری جدید استفاده می‌کرد. دسترسی و رایج شدن کامپیوترهای شخصی باعث شد که جرقه‌ی طراحی رابط کاربری در ذهن افراد زده شود، چون اگر کاربران نمی‌توانستند با کامپیوترها تعامل داشته باشند آن‌ها فروش نمی‌رفتند. در نتیجه طراحی UI متولد شد.

 

 

در طراحی سایت رابط کاربری چقد اهمیت دارد؟

رابط کاربری برای پاسخ دادن به انتظارات کاربر و تامین عملکرد مناسب سایت بسیار ضروری است. یک رابط کاربری خوب می‌تواند تعامل لازم بین کاربر و سایت را با استفاده از تصاویر، طراحی‌های واضح و واکنش‌گرا برقرار کند. اگر محصولی که منتشر می‌کنید در ابتدا کاربر را جذب نکند، آیا به مرحله کاربردی می‌رسد؟ جواب این سوال در حالت معمول «خیر» است. پس برای جذب کاربران، در قدم اول نیاز به یک رابط کاربری خوب و جذاب دارید که هم انتظارات کاربر را پاسخ دهد و هم به طور موثر از عملکرد محصول شما پشتیبانی کند.

پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که داشتن یک UI با طراحی و کارایی خوب، می‌تواند مشتریان بیشتری را به سمت شما جذب کند، درصد بیشتری از مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کند و نرخ بازگشت مشتریان شما را افزایش دهد. در نتیجه کسب و کار شما بیشتر دیده می‌شود و به طبع آن، فروش و درآمد شما افزایش می‌یابد.

 

 

چه کسی طراح رابط کاربری است؟

یک طراح رابط کاربری ماهر باید بر روی این موضوع تمرکر داشته باشد که کاربر چه چیزی را احتیاج دارد و بهترین راه حل برای رفع نیاز او چیست. به عبارتی، باید خود را به جای کاربر فرض کند و قدرت پیش بینی داشته باشد. عناصری که طراح به کار می‌برد باید خوانا و ساده باشد بطوری که برای کاربر مبهم نباشد.

رابط کاربری علاوه بر بحث نیاز کاربر، بر روی برندینگ نیز تمرکز دارد؛ بنابراین یک طراح باید بتواند با استفاده از ابزار هایی مانند فتوشاپ و ایلاستریتور به درستی از رنگ ها و تصاویر مرتبط استفاده کند تا برای کاربر جذاب باشد.

 

در طراحی رابط کاربری یا UI به چه چیز توجه کنیم؟

برای داشتن یک UI زیبا و کاربرپسند، توجه به المان‌های مختلف صفحه و پیروی از قواعد طراحی، می‌تواند به کمک شما بیاید.

  • توجه به اصول طراحی بصری (Visual Design)
  • استفاده متناسب از رنگ، سایه و سایر المان‌های گرافیکی
  • توجه به اصول طراحی گرافیک و بهره بردن از انواع مختلف طراحی (مانند موشن‌گرافی، انیمیشن، طراحی وکتور و …)
  • استفاده از تایپوگرافی متناسب با برند
  • استفاده از موکاپ، وایرفریم و پروتایپ برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن
  • توجه به جزئیات کاربری و طراحی (مانند نشانگر -Pointer- موس، حرکات پس زمینه و …)

 

 

 

تفاوت رابط کاربری UI و تجربه کاربری UX در چیست؟

در طراحی تجربه کاربری طراح می‌کوشد بصورت عملی و مداوم میزان رضایت کاربر از تعامل با وبسایت، اپلیکیشن، سیستم عامل و… را کنترل کند و روز به روز به بهبود کیفیت این تعامل بیافزاید. در UX پیش بینی، کاربرد چندانی ندارد بلکه طراح با استفاده از ابزار های مختلف، عناصری که در UI به کار رفته را آنالیز می‌کند که تا چه میزان راحتی کاربر را سبب می‌شود.

رابط کاربری به مجموعه ظاهری صفحات، تصاویر و المان‌های بصری – مثل دکمه‌ها و آیکون‌ها و … گفته می‌شود که کاربر برای تعامل با یک دستگاه یا برنامه از آن‌ها استفاده می‌کند. منظور از UX یا تجربه کاربری هم آن تجربه و حسی است که کاربر در هنگام تعامل با بخش‌های مختلف از محصولات و سرویس‌های یک شرکت (قبل از استفاده، هنگام استفاده و بعد از آن) دارد.

 

مهارت لازم برای طراحی رابط کاربری

  • آشنایی با حداقل دانش طراحی مانند تئوری رنگ، تایپوگرافی
  • آشنایی با ابزارهای طراحی مانند Sketch، Adobe XD
  • آشنا به فرایند نمونه‌سازی (پروتوتایپ و وایرفریم)
  • آشنا به مبحث تجربه کاربری
  • آشنا به اصول طراحی واکنش‌گرا (Responsive)
  • آشنا به مبحث معماری اطلاعات

 

 

نرم افزارهای طراحی رابط کاربری یا UI

  • Adobe XD
  • Figma
  • Sketch
  • Marvel
  • Zeplin
  • InVision

توجه داشته باشید در حال حاظر نرم افزار فیگما محبوبیت بیشتری بین طراحان دارد.

 

رابط کاربری UI چیست؟ تاریخچه و تفاوت آن با UX

 

نکات مهم برای طراحی رابط کاربری

  • کارکرد دکمه‌ها و سایر المان‌های عملکردی را (مانند حرکت دست برای زوم کردن و…) قابل پیش‌بینی کنید تا افراد بتوانند با پیش‌فرض‌های ذهنی خود، با سیستم کار کنند.
  • لمان‌ها را به نحوی طراحی کنید که به راحتی قابل تشخیص باشند.
  • لحن و یکپارچگی برند را حفظ کنید.
  • طراحی باید به گونه ای صورت گیرد که فهم آن برای کاربر آسان باشد.
  • اطلاعاتی که ضروری نبوده و در طول انجام کار نیازی به آن ها نداریم باید حذف شوند تا باعث ایجاد سردرگمی و مزاحمت نشوند.
  • در هر فرایند، همیشه مراحل بعدی را به گونه‌ای مشخص کنید تا کاربران بتوانند آن را درک و دنبال کنند.

 

 

بازارکار طراح رابط کاربری UI در ایران

متخصصین در این زمینه بسیار کم هستند و درخواست شرکت‌ها و کسب و کار‌ها برای استخدام طراح رابط کاربری زیاد است. اما موضوع قابل توجه توانایی شما در این زمینه می‌باشد. می توانید فریلنسر یا دورکاری داشته باشید و جایی استخدام نشوید. خودتان پروژه بگیرید و انجام دهید. البته که اعتماد کردن به طراح رابط کاربری بدون رزومه و تجربه مقداری مشکل است. اما اگر با افراد سرشناس ارتباط برقرار کنید گرفتن پروژه آسان تر می‌شود.

طبق تحقیقات و داده‌های به دست آمده توسط تیم مارکتینگ آسا، میانگین حقوقی یک طراح UI در ایران، برابر با ۹ میلیون تومان ماهانه است. البته این عدد با توجه به سابقه کاری، شرکت و شهر محل کار می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.

میانگین درآمد سالانه یک UI Designer در آمریکا، بسته به سابقه کار و محدوده فعالیت، بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار دلار است.

همچنین درآمد سالانه طراحان رابط کاربری در اروپا، به طور میانگین بین ۵۰ تا ۷۰ هزار یورو است که مانند موارد قبل، به سابقه کار و کشور بستگی دارد.