آخرین مطالب ما را در کانال تلگرام دنبال کنید عضویت
rezaranjbar سایت شخصی رضارنجبر جلودار
مدیر سایت رضاگرافیک
ورود
sibbaner طراحی لوگو و هویت برند ریزاینو
بخش سفارش طراحی رضاگرافیک
ورود
وبلاگ

چرا به کارت ویزیت نیاز داریم؟ تاریخچه کامل کارت ویزیت

چرا به کارت ویزیت نیاز داریم؟ تاریخچه کامل کارت ویزیت

کارت ویزیت یک روش سنتی در کسب و کار می باشد که افراد در کارت ویزیت شان مشخصات، اطلاعات تماس و سایر اطلاعات را درون آن قرار می دهند و به مشتریان خود ارائه می دهند.در عصر تکنولوژی و دیجیتال استفاده از کارت ویزیت برای جذب مشتری رشد داشته و افراد بسیار از این شیوه برای تبلیغات خود استفاده می کنند و در کشورهایی همچون چین و ژاپن تبادل کارت ویزیت بسیار رواج دارد و در کشور ژاپی افرادی که دارای کارت ویزیت هستند بسیار مورد احترام قرار می گیرند. با ما همراه باشید در این مقاله رضاگرافیک، از تاریخچه تا کاربرد کارت ویزیت را بررسی کنیم.

تاریخچه بوجود آمدن کارت ویزیت

کارت ویزیت برای اولین بار در قرن ۱۵ چین ساخته شد. چینی های باستان از این کارت های بدوی استفاده می کردند تا افراد دیگر پیش از ورود آنها مطلع شوند. این نشان می دهد از اولین کارت های ویزیت به همان روشی استفاده می شده که ما امروزه از طریق پیام رسان های اجتماعی استفاده می کنیم.

در ابتدای قرن ۱۷ میلادی، استفاده از کارت ویزیت به شکلی اشرافی و برای خانواده سلطنتی در اروپا رواج یافت. آنها پیش از آمدن فرد مهمی از خاندان سلطنت، با استفاده از کارتی زیبا، تشریف فرمایی وی را پیشواز می رفتند. در قرن ۱۸ و ۱۹ که استفاده از کارت ویزیت برای عموم مردم میسر شد، اوضاع خیلی جالب شد.

در آن زمان علاوه بر استفاده تبلیغاتی با توجه به نبود شماره تلفن در آن زمان، با رسم نقشه به مخاطبین خود آدرس را نشان می دادند.

در دهه ۱۸۷۰ محبوبیت کارت ویزیت به شدت افزایش یافت و آن را به شایع ترین روش تبلیغات تبدیل کرد به نحوی که از آن برای تبلیغ هر نوع کسب و کاری استفاده می شد. در آن زمان شما کارت ها را در هر محلی از جمله فروشگاه های عمومی، هتل ها، ایستگاه های راه آهن و … می دیدید.

در قرن بیستم با رشد و گسترش صنعت چاپ، کارتهای تجاری از رونق افتاد و تا دهه ۳۰ میلادی به طور کلی منسوخ شد. زیرا در این دوران مردم جامعه به چاپ مجلات و روزنامه‌ها علاقه پیدا کرده بودند. کارت ویزیت در قرن بیستم دچار تحولات عظیمی شد و از گذشته تاکنون مورد استقبال جوامع کسب‌وکار قرار گرفت.

 

تاریخچه کارت ویزیت در ایران

تاریخچه کارت ویزیت در ایران به مانند دیگر امور مرتبط با چاپ به قرن ۱۹ میلادی و دوران قاجار بر می‌گردد. در این دوران صنعت چاپ رونق پیدا کرد و کارت ویزیت نیز پیشرفت داشت تا به آن چیزی که کارت ویزیت می‌شناسیم تبدیل شد. در حال حاضر کارت ویزیت در ایران به مانند اروپا از اهمیت بالای برخوردار است.

 

کارت ویزیت های امروزی

امروزه، کارت‌های ویزیت روشی محبوب برای افراد تجاری است تا محصولات یا خدمات شرکت خود را بفروشند و اطلاعات مشتریان احتمالی را برای برقراری ارتباط‌های آینده ارائه دهند. در واقع روزانه ۲۷ میلیون کارت ویزیت چاپ می‌شود. این حدود ۱۰ میلیارد کارت ویزیت در سال است!
با این حال، در حالی که کارت‌های ویزیت به عنوان یک ابزار ارتباطی محبوب باقی می‌مانند، اما فاصله زیادی با روزهای گذشته داشته‌اند. قبلاً کارت ویزیت فقط روی کاغذ چاپ می‌شد، اما اکنون می‌توانید کارت ویزیت خود را بر روی انواع مواد چاپ کنید. این ممکن است تغییر بزرگی به نظر نرسد، اما تفاوت قابل توجهی در دوام، ضخامت و طول عمر کارت ویزیت پلاستیکی و کارت کاغذی وجود دارد.
علاوه بر این، کارت‌های ویزیت مدرن گزینه‌های سفارشی‌سازی بسیار بیشتری دارند، که به حرفه‌ای‌های کسب‌وکار اجازه می‌دهد کارت‌هایی را دریافت کنند که شرکت آن‌ها را تبلیغ می‌کند و برندشان را به رخ می‌کشد. به عنوان مثال، اکنون می‌توانید کارت ویزیت خود را به هر شکلی که می‌خواهید دریافت کنید. همچنین می‌توانید کارت‌های شفاف تهیه کنید یا از فویل در طرح خود برای درخشندگی بیشتر استفاده کنید. این ویژگی‌های طراحی یک تغییر دهنده بازی هستند و می‌توانند به متمایز کردن کارت ویزیت شما از رقبا کمک کنند.
یکی دیگر از نوآوری‌ها در کارت ویزیت، ظهور کارت ویزیت دیجیتال است. کارت‌های ویزیت دیجیتال همان هدفی را دارند که کارت‌های ویزیت سنتی انجام می‌دهند، تا به مشتریان بالقوه اطلاعاتی را که برای تماس با شما نیاز دارند، ارائه دهند. با کارت ویزیت دیجیتال، فایلی را به اشتراک می‌گذارید که با اطلاعات تماس شما پر شده است. اگرچه این کار راحت است، اما زندگی پرمشغله و صندوق‌های ورودی شلوغ ما می‌تواند باعث شود همه چیز به راحتی فراموش شود، مانند اینکه یک مخاطب خاص در تلفن ما چه کسی است. به همین دلیل است که ترک یک کارت فیزیکی با مشتریان بالقوه مانند مواردی که در بالا در مورد آن‌ها صحبت کردم، محبوب‌ترین گزینه کارت ویزیت در حال حاضر باقی مانده است.

چرا به کارت ویزیت نیاز داریم؟ تاریخچه کامل کارت ویزیت

اهمیت داشتن کارت ویزیت

در دنیای امروز، کارت ویزیت ها همچنان ارزشمند هستند و نمایانگر توسعه ظاهری برند شما، دستگاهی قدرتمند برای ارتباط با مشتریان و ابزاری مفید برای مشروعیت بخشیدن به تجارت شما می باشند. با وجود تمام وعده ها و سرعت عصر دیجیتال، کارت ویزیت ها همچنان ساده ترین راه برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات کلیدی در مورد کسب و کار شما هستند.

 

چرا باید کارت ویزیت داشته باشیم؟

  • اطلاعات تماس فرد یا کسب و کار روی کارت ویزیت نوشته می‌شود.
  • کارت ویزیت شما و کسب و کارتان را به یاد مشتری می‌آورد.
  • کارت ویزیت می‌تواند نشان‌دهنده ارزش‌های شرکت و تجارت شما باشد.
  • طراحی کارت ویزیت خاص، متفاوت و خلاقانه باعث می‌شود یک سر و گردن از رقبا بالاتر باشید.
  • طراحی و چاپ کارت ویزیت بخشی از هویت و پرستیژ کسب و کار یا حرفه‌ای بودن شما را نشان می‌دهد.
  • کارت ویزیت ممکن است تک‌رو یا دورو چاپ و طراحی شود.
  • اگر مراودات و ارتباطات بین‌الملی دارید، فراموش نکنید که در یک سمت از کارت ویزیت اطلاعات را به انگلیسی چاپ و طراحی کنید.

هدف اصلی کارت ویزیت این است که مختصر و مفید شما و کسب و کارتان را به دیگران معرفی کند و اگر چه کوچک است اما گاهی می‌تواند به اندازه بیلبورد اثرگذار باشد.

انواع جنس های کارت ویزیت

تنوع کاغذهای مختلف در رنگ، جنس و بافت، باعث شده است که کاغذ به عنوان ماده‌ای پر استفاده برای چاپ کارت ویزیت در نظر گرفته شود. بیش از ۹۰ درصد کارت ویزیت‌های چاپ شده از جنس کاغذ هستند. برای انتخاب بهترین جنس کاغذ برای چاپ کارت ویزیت، بهتر است با انواع مختلف آن آشنا شویم:

کاغذ گلاسه

کاغذ گلاسه یکی از پرکاربردترین کاغذهای مورد استفاده در صنعت چاپ است. این کاغذ صیقلی، براق و ارزان است و تقریباً تمامی طرح‌ها به خوبی روی آن جلوه می‌کنند. به دلیل صیقلی بودن، بسیار مناسب برای پوشش‌های لمینت و سلفون است.

کاغذ کرافت

کاغذ کرافت یکی دیگر از کاغذهای پراستفاده در صنعت چاپ است. این کاغذ در گرماژ ۳۰۰ گرمی، ضخیم و مناسب برای چاپ کارت ویزیت است. این کاغذ رنگی کرم مانند دارد و در دو نوع ایرانی و سوئدی وجود دارد. با ظاهر خاص و آنتیک شکل خود، برای چاپ کارت ویزیت با طراحی‌های منحصربه‌فرد بسیار مناسب است.

کارت ویزیت سلفون

کارت ویزیت سلفون یک پوشش بسیار نازک است که برای افزایش مقاومت و زیبایی روی کاغذ گلاسه چسبانده می‌شود. سه نوع متفاوت کارت ویزیت سلفون براق، مات و مخملی برای این کار وجود دارد. سلفون براق موجب شادابی و درخشش بیشتر رنگ می‌شود، سلفون مات ظاهری شکیل و رسمی دارد و سلفون مخملی بسیار مشابه مات است، اما با حس لمسی کاملاً متفاوت و لطیف مانند پارچه مخمل.

کارت ویزیت لمینت

کارت ویزیت لمینت همانند کارت ویزیت‌های سلفونی، پوشش لمینت نیز روی کاغذ گلاسه کشیده می‌شود با این تفاوت که ضخامت آن بسیار بالاتر است. لمینت کارت ویزیت شما را مستحکم و مقاوم کرده و انعطاف آن را کاهش می‌دهد. پوشش لمینت در دو نوع لمینت مات و کارت ویزیت لمینت براق وجود دارد که انتخاب آن‌ها درست مثل سلفون به سلیقه، نوع طراحی و رنگ کارت ویزیت شما بستگی دارد.

کاغذ کتان

کاغذ کتان از ارزان‌ترین کاغذهای بافت‌دار برای چاپ کارت ویزیت کتان محسوب می‌شود. این کاغذ در چهار مدل مختلف با بافت‌های گوناگون تولید می‌شود. کتان امباس که ارزان‌ترین کتان بوده، کتان‌های با کیفیت کبریتی و کتان ایتالیا که بافتی تار و پود گونه و بسیار ریز دارند و کتان کهلر آلمان که بافتی با خطوط برجسته افقی یا عمودی دارد.

کاغذ فابریانو

کاغذ فابریانو بسیار مشابه کاغذهای کتان است و با کیفیت بالاتری تولید می‌شود. در چهار مدل فابریانو چکشی با بافت‌هایی مانند ضربات چکش، فابریانو مویی کرم با رنگ کاغذ کرم و بافت‌هایی ریش ریش مانند، فابریانو معمولی با بافتی شامل خطوط عمودی و افقی و فابریانو صدفی با ظاهری جزو کارت ویزیت‌های مستحکم، فانتزی و با کیفیت محسوب می‌شوند.

 

سایز و اندازه استاندارد کارت ویزیت چقدر است؟

ابعاد معمول کارت ویزیت، مستطیل شکل است، اما این کارت در اشکال مختلف مربعی، لوزی و دایره ای هم دیده میشوند. سایز استاندارد کارت ویزیت مستطیلی، طول ۸٫۹ سانتی متر (۳٫۵ اینچ) در عرض ۵٫۰۸ (۲ اینچ) است. با ایجاد گوشه برای کارت ویزیت، میتوانید کمی خلاقیت به چاپ آن اضافه کنید. در ضمن سایز استاندارد کارت ویزیت مربعی نیز ۶٫۳۷ سانتی متر در ۶٫۳۷ سانتی متر است. (۲٫۵۱ در ۲٫۵۱ اینچ)

چرا به کارت ویزیت نیاز داریم؟ تاریخچه کامل کارت ویزیت

چه محتوایی در داخل کارت ویزیت قرار دهیم؟

محتوای کارت ویزیت میتواند کاملا شخصی سازی شده باشد. مثلا افراد شاغل در معاملات املاک و یا خدمات، میتوانند از تصویر خود برای برند سازی شخصی استفاده کنند. همچنین علاوه بر اطلاعات معمول مانند شماره تماس، ایمیل، سایت، آیدی اینستاگرام و تلگرام، میتوانید یک نقشه راه یابی کوچک برای رسیدن به مکان شما در پشت کارت چاپ کنید.

اگر بخواهیم به ترتیب به محتوای کارت ویزیت بپردازیم، میتوان موارد زیر را گفت:

  • لوگو و تگ لاین شخصی
  • اسم و سمت شخصی
  • اطلاعات تماسی (شماره تلفن، سایت، تلگرام و …)
  • مهارت و تخصص
  • نقشه راهیابی

توجه کنید لازم نیست همه اینها را در کنار بیاورید. حتما خلاقیت و فضای خالی مناسبی را هنگام طراحی کارت ویزیت در نظر بگیرید.

 

 

قیمت چاپ کارت ویزیت

قیمت کارت ویزیت به عوامل زیادی بستگی دارد. از جمله این عوامل میتوان به جنس کاغذ مورد استفاده (مات، براق، بافت دار و طلاکوب)، ابعاد کارت، نوع طراحی و تعداد کارت ویزیت سفارشی شده اشاره کرد. کارت ویزیت یکی از اقلام چاپی با قیمت مناسب است و در سیناپکینگ، شما کارت ویزیت را با تعداد دلخواه و با کیفیت بسیار بالا دریافت خواهید کرد.