آخرین مطالب ما را در کانال تلگرام دنبال کنید عضویت
rezaranjbar سایت شخصی رضارنجبر جلودار
مدیر سایت رضاگرافیک
ورود
sibbaner طراحی لوگو و هویت برند ریزاینو
بخش سفارش طراحی رضاگرافیک
ورود
وبلاگ

نکات طلایی طراحی برای چاپ افست

نکات طلایی طراحی برای چاپ افست

 

رعایت نکات طراحی در چاپ افست هر نوع محصولی، موجب افزایش زیبایی و جذابیت آن می‌شود. و از ایجاد مشکلات مختلف چاپی جلوگیری می کند از این رو همه‌ی طراحان در این زمینه، باید با اصول طراحی برای چاپ افست آشنا شوند. در این مقاله رضاگرافیک راهکارها و نکات مهم و طلایی طراحی برای چاپ افست را بررسی کردیم با ما همراه باشید.

نکات کلی برای طراحی اصولی چاپ افست

  • برای رسیدن به بالاترین درصد تطبیق رنگ مانیتور با رنگ چاپ شده ، از مانیتور کالیبره استفاده کنید.
  • برای گرفتن خروجی بهتر ، بهتر است از نرم افزار های برداری ( وکتوری ) استفاده کنید.
  • حتما از پروفایل رنگی مناسب استفاده کنید از پروفایل رنگی پیش فرض نرم افزار ادوبی استفاده نکنید.
  • توجه داشته باشید حتما از مد رنگی سند CMYK باشد چون مخصوص چاپ است. از RGB هرگز استفاده نکنید.
  • برای تبدیل RGB به CMYK از Image Mode استفاده نکنید چون غیر استاندارد کد رنگی می دهد. برای تبدیل از قسمت Edit گزینه Convert profile استفاده نمایید.
  • با توجه به اینکه کاغذ پس از چاپ بایستی برش بخورد، در طراحی خود همیشه تصاویر و متون مهم را از لبه‌های کار حداقل چند میلیمتر فاصله دهید. این فاصله به معنی ایجاد حاشیه سفید دور کار نیست بلکه بایستی زمینه را تا انتهای لبه ها امتداد داده و فقط محتوای مهم را از لبه ها فاصله بدهید.
  • یش از طراحی حتما سایز کارتان را با سایزهای استاندارد کاغذ هماهنگ کنید تا کمترین پرتی را در مصرف کاغذ داشته باشید.
  • رزولیشن تصویر خود را کمتر از ۳۰۰ نگذارید.
  • توجه کنید که نوشته‌های مشکی فقط در رنگ مشکی قابل دیدن باشند.
  • با توجه به اینکه معمولا رنگ هایی که در مانیتور دیده میشوند با رنگ هایی که در نتیجه چاپ دیده میشوند تفاوت دارند بایستی برای تنظیم رنگ ها از مقادیر از پیش تعیین شده در جدول راهنمای رنگ ها استفاده کنید.
  • از مشکی چهار رنگ نباید در طراحی خود استفاده کنید. بهتر است که از تک رنگ مشکی استفاده نمایید. زمانی که بر روی زمینه مشکی متن یا لوگو اضافه می کنید بهش بهتر STROKE بدید. ( با اندازه ۱ pt) و رنگ آن را تک رنگ ۱۰۰ انتخاب کنید.
  • برای انتخاب رنگ خاکستری هیچوقت از رنگ های چهار رنگ استفاده نکنید. همیشه زمانی که به خاکستری نیاز داشتید آن را با تک رنگ مشکی مشخص کنید.
  • حداقل اندازه فونتی که باید استفاده کنید فونت ۷ است. در نرم‌افزار فتوشاپ، شما می‌توانید سایز فونت مورد نظر را برای متن خود تعیین کنید. برای این کار، می‌توانید از نوار ابزار بالا یا پنل کنترل قابل دسترسی (Ctrl + T) استفاده کنید. در هر دو حالت، شما می‌توانید سایز فونت را به صورت دستی وارد کنید یا از لیست سایزهای پیشفرض استفاده کنید. همچنین، با استفاده از کلیدهای میانبر (Ctrl + Shift + > یا <) می‌توانید سایز فونت را به صورت سریع تغییر دهید.
  • قسمت هایی که قرار است یووی موضعی شوند نباید بیرون از حاشیه امن باشند زیرا امکان دارد آن قسمت ها در برش از بین بروند. بنابراین انتخاب قسمت یووی موضعی بسیار مهم است.
  • اگر زمینه طراحی خود را مشکی تک رنگ ( black 100) انتخاب کنید نتیجه چاپی آن خاکستری خواهد شد. حتی المقدور در زمینه های تمپلات از این رنگ اسفاده نکنید ، غیر از اینکه سفارش شما مشکی پر رنگ نخواهد شد نتیجه نهایی مطلوب نخواهد بود.
  • اگر می خواهید زمینه مشکی پر رنگ ( اصطلاحا مشکی پر کلاغی ) داشته باشید از مشکی ۴ رنگ استفاده کنید. ( C:100 m:100 y:100 k:100 )
  • اگر روی زمینه های مشکی ۴ رنگ از نوشته یا اشکال سفید استفاده می کنید بایستی از ۰٫۵ point دور خط ( در فتوشاپ stroke :2 Px ) مشکی تک رنگ ( black 100) استفاده کنید. فراموش نکنید سفید رنگ چاپی نمی باشد و مکان هایی که در چاپ سفید دیده می شود مکان هایی هستند که هیچ رنگی چاپ نشده است. (البته این مسئله در چاپ افست یووی متفاوت است)
  • گر می خواهید زمینه مشکی پر رنگ (اصطلاحا مشکی پر کلاغی ) در کارت ویزیت پی وی سی داشته باشید ترکیب رنگی زیر را استفاده کنید. ( C:80 M:70 Y:100 K:100 )
  • در نوشته های لاتین از فونت های کوچکتر از ۸pt استفاده نکنیـد هم چنین با در نـظر گرفتن زیـبایی طـرح خود حدالمقدور از فونـت های Bold استفاده کنید. به یـاد داشته باشید فونت لاتین تحریری در اثر جابجایی اجتناب نا پذیر زینک ها نا خوانا و تار دیـده میشود .
  • در کلیه فرم های چاپی افست و بخصوص در شیت های عمومی برش کارت ها دارای خطا بوده و از طرفین به یک اندازه برابر برش نمی خورند. تا حد ممکن از طرح های قرینه استفاده نکنید. در غیر این صورت شامل گارانتی نیز نمی گردند.
  • فونت ها یا اشکال ریز در برجستگی زیبایی ندارد و ممکن است نتیجه کار مطلوب نشود .حتی المقدور از نوشته ها و اشکال یا خطوط ریز در برجستگی های کار استفاده نکنید. فایل یووی کار می بایست تمام مشکی و بدون ترام باشد . ضمنا از شکل های بی کیفیت در فایل یووی استفاده نکنید.

     

     

رنگ سورمه‌ای و طیف‌های آبی

از رنگ‌های پر مخاطب که زیاد در ایران استفاده می شود رنگ آبی تیره و یا سورمه‌ای است. موارد ضروری در گزینش درصدهای اثر گذار جهت دست یابی به بازخورد خوب برای این رنگ و کاهش اشتباهات آن عبارتند از :
– مطلوب است رنگ آبی را همان ۱۰۰ درصد قرار دهید.
– اصلا رنگ زرد را به کار نبرید . بهره گیری از رنگ زرد در هر اندازه ای ، سبب تیره شدن رنگ سورمه‌ای می گردد.
– رنگ قرمز نباید بیشتر از ۷۵ درصد استفاده شود .
– تلاش کنید تیرگی و روشنی رنگ را با کاهش و یا افزایش رنگ مشکی حاصل شود .

 

 

رنگ زرشکی و طیف‌های قرمز آن

از دیگر رنگ‌های خطیر در چاپ، رنگ زرشکی و آلبالویی می باشد . ضروری است به نحوی ترکیب رنگ‌ برگزیده شود که بعد از چاپ، توانایی رنگ در دید نخست مشاهده گردد.
بی توجهی و گزینش خطای رنگ با درصدهایی از ۴ رنگ سبب بور و تیره شدن رنگ و مایل شدن رنگ به طرف قهوه‌ای می گردد.نکات مهم در استفاده از این طیف رنگ عبارتند از :
– عدم بهره گیری از رنگ آبی. بهره گیری از آبی سبب تیره شدن رنگ زرشکی می‌شود.
– مطلوب است رنگ قرمز را بر ۱۰۰ درصد تنظیم کنید.
– رنگ زرد باید حداکثر ۷۰ درصد استفاده شود . بهره گیری زیاد رنگ زرد سبب مایل شدن رنگ به طرف قهوه‌ای شود.
– تیرگی و روشنی رنگ را با زیاد و کم کردن رنگ مشکی کسب کنید .

 

 

خاکستری

از رنگ‌های خطیر در چاپ، رنگ خاکستری یا طوسی می باشد که ظاهرا ، چاپ آن اسان است .
بهره گیری از این رنگ با درصد از ۴ رنگ به طور استفاده یکدست در کل کار ، کاری است که خطر زیادی در چاپ دارد . چرا که تلفیق رنگ‌ها برابر هم ، سبب بالا و پایین شدن می شود و در انتها رنگ خاکستری متمایل به سبز، آبی، قرمز و … می بینیم.
برای کم کردن خطر و رفع کردن این تفاوت مطلوب است درصدهای رنگ به جز مشکی را برابر ۱۵ درصد رنگ مشکی طرح بگذاریم .

 

 

مشکی

چاپ این رنگ هم با اسیب هایی مانند پر نبودن رنگ و یا مایل شدن آن به طرف رنگی دیگر رو به رو است. رنگ مشکی را تنها از کانال Black با ۱۰۰ درصد حجم می توان برگزید. اصولا جهت پیشگیری از اسیب و عدم مطابقت ۴ رنگ بر سطح چاپ در طرح‌های ظریف از رنگ مشکی تک رنگ بهره مند می‌شوند مانند نوشته کتاب و فونت‌ها و طرح‌های ظریف در امور ۴ رنگ.

 

 

رنگ ساختگی (اختصاصی):

همچنین از ترکیب این چهار رنگ، دیگر رنگ‌های چاپی حاصل می‌شوند. که در تنوع ساخت تعداد رنگ‌های سیستم CMYK محدودیت‌های وجود دارد. در صورت استفاده از رنگ‌های ویژه و متنوع باید از رنگ‌های ساختگی یا Spot یا Solid بهره برد. این رنگ‌ها به رنگ‌های پنتون نیز معروف هستند. برای اینکار باید با انتخاب رنگ مورد نظر، کد پنتون آن را در فایل ارسالی قرار دهید

 

 

اورپرینت Overprint

در انتهای طراحی، نوشته‌ها را از حالت فونت خارج کنید. چرا که در کامپیوتر‌های دیگر به دلیل نداشتن فونت به مشکل بر نخورید. علاوه بر این بسیار بهتر است که نوشته‌ها و عناصر کوچک سیاه در زمینه رنگی، حتما Overprint شوند. اینکار را تنها برای رنگ‌های سیاه به کار گیرید تا در چاپ کناره‌های عناصر کوچک سفید نشوند.

در ایندیزاین فونت های مشکی رنگ (BLACK) بصورت اتوماتیک زمانی که روی رنگ دیگری قرار می گیرد حالت Overprint بخود می گیرد.
در نرم افزار فتوشاپ می توانید حالت (Mode) لایه نوشته ها را روی حالت Multiply تنظیم کنید.

 

 

خروجی مناسب و با کیفیت:

لازم به ذکر است که خروجی مناسب یک فایل طراحی برای چاپ با کیفیت بالا، به تمامی موارد ذکر شده در این مقاله مرتبط است. بنابراین لازم است هنگام طراحی فایل چاپی خود، به نکات ذکر شده توجه نموده و فایل نهایی را با فرمت‌های PDF ، PSD لایه بسته یا فلت، TIFF با فشرده سازی LZW بدون لایه یا فلت و یا فرمت CDR بدون فونت(ولد شده) برای کارشناسان ما در چاپ جنگل ارسال نمایید.

گفتنی است که فرمت PDF بهترین فرمت برای کارهای چاپی در بین تمامی فرمت‌های ذکر شده می‌باشد. چراکه این فرمت بهترین ساختار را برای جلوگیری از تغییرات ناخواسته داراست. در فرمت PDF کیفیت تصاویر حفظ شده و متن با وضوح و کیفیت بالا قابل استفاده می‌باشد.

به یاد داشته باشید که در صورتی‌که فایل ارسالی شما از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد مطمئنا محصول نهایی نیز بی‌کیفیت خواهد بود.

 

 

انتخاب کاغذ مناسب

جنس کاغذ در کیفیت چاپ اهمیت زیادی دارد. جنس برخی کاغذها مرغوب‌تر هستند. برخی، کاغذهای سفیدتر را انتخاب می‌کنند که مشکلی ندارند اما ممکن است مواد سفید کننده موجود در کاغذ باعث تغییر رنگها شوند یا در مدت زمان کوتاهی بطور مثال ۱۰ روز به سفیدی قبل نباشند و تغییر رنگ دهند. ممکن است حتی رنگ کاغذ در پشت و رو یکسان نباشد و نشان دهنده این است که از مواد سفید کننده در ساخت کاغذ استفاده شده است.

پوشش مناسبی برای کاغذ انتخاب کنید. انتخاب کاغذ متناسب با تصویر و هدف شما از نمایش تصویر نیز از نکاتی است که باید رعایت شود. استفاده از کاغذ مات زمانی که می‌خواهید از انعکاس و حواس‌پرتی جلوگیری کنید و کاغذ براق برای چاپ با رنگ‌های پر جنب و جوش و روشن‌تر استفاده کنید انتخاب مناسبی است.