آخرین مطالب ما را در کانال تلگرام دنبال کنید عضویت
rezaranjbar سایت شخصی رضارنجبر جلودار
مدیر سایت رضاگرافیک
ورود
sibbaner طراحی لوگو و هویت برند ریزاینو
بخش سفارش طراحی رضاگرافیک
ورود
وبلاگ

چاپ افست چیست؟ تاریخچه،مزایا و معایب و اصول طراحی

چاپ افست چیست؟ تاریخچه،مزایا و معایب و اصول طراحی

چاپ افست یکی از رایج ترین و پرکاربردترین روش چاپ در کل دنیا است که با نام لیتوگرافی نیز آن را می‌شناسند. به طور کلی، افست برای مصارف مختلفی همچون: چاپ کاتالوگ، بروشور، پوستر، تراکت و کاغذهای تیراژ بالا، استفاده می‌گردد در این روش چاپ رنگ ها به صورت دقیق با ترکیب چهار رنگ اصلی به دست می آید و برای تیراژ بالا به صرفه است در این مقاله رضاگرافیک باما باشید تا بیشتر با این روش چاپ آشنا بشویم.

تاریخچه چاپ افست

چاپ افست یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها در صنعت چاپ است. علت کشف این چاپ در حقیقت یک اشتباه بوده است. این اشتباه در کارخانه کوچک روبل که پیش از به وجود آمدن چاپ افست داشت اتفاق می افتد. در واقع سهل انگاری یکی از کارگران که هر چند دور یکبار کاغذ وارد دستگاه نمی‌کرد، باعث شد جوهر، اول بر لاستیک سپس بر کاغذ بیفتد که همین اتفاق منجر به یک کشف بزرگ شد.

ایرا، و روبل آمریکایی و گاسیارها آلمانی که مقیم آمریکا بود از کسانی اند که اختراع چاپ افست را به آنها نسبت می دهند.این دانشمندان حوالی سال ۱۹۰۴ میلادی و تقریبا به صورت همزمان و البته در مکان های متفاوت بر روی فرم های لیتوگرافی غیر مستقیم پژوهش کرده و از آنها بهره می بردند. روبل یک کارخانه کوچک چاپ به همراه تجهیزات پیش از چاپ افست داشت، هنگامی که کیفیت چاپ اسکناس هایی که مسئول چاپ آنها بود به مشکل برمی خورد از یک لاستیک نرم تر برای چاپ استفاده می کند و سهل انگاری یکی از کارگران هنگام چاپ که هر چند دور یکبار عمدا کاغذ را وارد چاپ نمی کرد باعث می شود که با نبودن کاغذ، مرکب نخست به روی لاستیک و سپس به پشت کاغذ بعدی انتقال یابد و کاغذ باطله هایی پدید آیند به مراتب بهتراز چاپ اصلی بودند!! این کشف مهم که البته ناشی از یک اشتباه بود به شدت مهم است و سرآغاز چاپ افست گردید که حقیقتا صنعت چاپ را متحول کرد.

این روش چاپ به دلیل مزیت‌های ویژه‌ای که دارد، مدت‌ها است که به عنوان برترین روش چاپ شناخته می‌شود. می‌توان چاپ انواع تراکت، کارت ویزیت، بروشور و غیره را با استفاده از چاپ افست و در تیراژ بالا انجام داد.

 

اهمیت و کاربرد اصول طراحی چاپ افست

متاسفانه به علت هزینه های بالای طراحی و دیزاین، در حال حاضر افراد زیادی به دلیل کاهش هزینه ها به دنبال فردی هستند که طراحی را با قیمت کمتری انجام دهد. برای آنان اهمیتی ندارد که آن فرد تا چه اندازه به کار با نرم افزارهایی مانند فتوشاپ یا کورل مسلط است، آن ها تنها می خواهند طرحشان با هزینه کمتری طراحی شود.
حال زمانی که طرح به چاپخانه فرستاده شود، با توجه به اینکه طراحی اصولی انجام نشده مطمئنا طرح بعد از چاپ روی کاغذ با فایل اصلی مطابقت ندارد. در این صورت معمولا فرد چاپخانه را خطا کار می داند. اما چنین نیست؛برخی از مشکلات مربوط به چاپ و رنگ که معمولا تکنسین های چاپخانه با آن مواجه می شوند، تا حدود زیادی به طراحان مربوط است. طراح باید مهارت و تجربه خاص خود را در این زمینه داشته باشد تا با توجه به آن در نرم افزارهای فتوشاپ، کورل و غیره بکار گیرد. طراحان گرافیک به خوبی می دانند انتخاب رنگ افست استاندارد در چاپ افست مجزا از دیگر رنگ ها است که کد رنگ مخصوص به خود را می طلبد.

چاپ افست چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

چاپ افست بهترین روش چاپی که در تیراژ های بالا کاربرد دارد. چاپ روزنامه را بر روی رول های بزرگ کاغذ نمونه به این روش تهیه می کنند. چاپ افست به این صورت عمل می کند که در قسمت لیتوگرافی طرح اولیه روی صفحات آلومینیومی توسط قلب پلیت تولید می شود. در این روش از سیستم رنگی cmyk استفاده شده که برای هر طرح چهار پلیت مختلف برای هر رنگ را می سازند. در بعضی موارد برای راحتی یک پلیت را برای ترکیب رنگ به صورت دستی مهیا می کنند. هنگامی که این پلیت های آماده شد باید پلیت ها را به صورت مجزا در بخش های برج های رنگی دستگاه قرار داده شود به این ترتیب در هر پلیت رنگی که از سی ام وای کی بر روی آن ریخته می شود که با گذر کاغذ از هر بخش رنگ متناسب با آن چه که در نظر گرفته شده بر روی کاغذ چاپ می شود تا پس از عبور از آخرین بخش دستگاه تصویر نهایی به دست آید.برای طراحی چاپ افست در وهله اول یک گرافیست ماهر نیاز است. گرافیست ماهر کسی است که علاوه بر دانش گرافیکی در مورد چاپ هم اطلاعاتی داشته باشد. ضمن اینکه آگاهی گرافیست در رنگ شناسی، اصول و عناسر تبلیغاتی، روش های چاپ و مولفه های بصری هم اهمیت زیادی روی نحوه چاپ افست دارد.

 

مزایا و معایب چاپ افست

مزایای چاپ افست:

  • با این روش می توان هزینه ها را کاهش داد و تعداد بسیاری از تیراژ را چاپ کرد.
  • مهمترین مزیت چاپ افست کیفیت بالای آن است.
  • علاوه بر سیستم CMYK از رنگ ساخته شده مختلف دیگر هم استفاده می شود.
  • در این نوع چاپ محدودیتی بر روی کاغذ وجود نداشته و می توان بر روی انواع کاغذ چاپ را انجام داد.
  • هیچ اثری از چاپ کاغذ دیده نمی‌شود و کیفیت بسیار بسیار فوق العاده‌ای در چاپ دارد.
  • قابلیت چاپ روی تمام سطوح با جنس های متفاوت مانند چوب، پارچه، چرم و فلزات

معایب چاپ افست:

  • نمی توان در تیراژ پایین از این روش چاپی استفاده کنیم زیرا هزینه بالایی را به همراه دارد.
  • در این روش نیاز به آماده سازی مراحلی قبل از چاپ است که زمان چاپ بسیار طولانی خواهد بود.
  • بعد از آن که اطلاعات به دستگاه چاپ داده شود امکان تغییر در اطلاعات ورودی وجود ندارد و تمام تیراژها با همان اطلاعات ورودی چاپ می شوند.
  • چاپ افست به تجربه نیروی انسانی، شرایط محیطی، سالم بودن دستگاه چاپ، دقت در کار روی هم خوردن دقیق رنگ ها و لازمه هماهنگی بین طراحی لیتوگرافی و چاپ خانه از عوامل می باشند که به روی چاپ ما تاثیر می گذارند پس از چاپ به دقیق و نفیس نیازمند بسیاری از موارد بالا می باشد.
  • چاپ افست برای تیراژهای کوچک به عنوان یک گزینه اقتصادی مناسب نیست و هزینه‌ها برای تیراژهای کوچک بالا می‌رود.
  • چاپ افست ممکن است به مصرف بالای جوهر و پوشش نیاز داشته باشد که می‌ تواند محیطی آلوده‌ تر ایجاد کند و هزینه‌ های بیشتری به دنبال داشته باشد.
  • اکر مشکلی روی پلیت ایجاد شود و متوجه آن نشوید، تمامی چاپ خراب خواهند شد.

 

نکات مهم چاپ افست که باید رعایت کنید

  • از مهمترین و اساسی ترین نکات می توان از ترکیب رنگ در چاپ افست نام برد. در ترکیب رنگ از درصد رنگ استفاده می کنند یعنی برای به دست آمدن رنگ مورد نظر از ترکیب دو یا سه رنگ از رنگ های اصلی (آبی، قرمز، زرد و سیاه) با درصدی مشخص رنگ دلخواه را به دست می آورند.
  • در ترکیب رنگ شما مجاز به استفاده از درصد های سه رنگ هستید و نمی توانید درصد های چهار رنگ را به کار ببرید. این کار باعث می شود در طراحی رنگ عدم هماهنگی اتفاق بیافتد و رنگ مورد نظر به دست نیاید زیرا در تمامی نمایشگر ها از سیستم RGB استفاده می کنند و آن رنگی که در نمایشگر موجود است از ترکیب چهار رنگ حاصل نشده ولی می توان گفت با درصد های این چهار رنگ ایجاد شده است.
  • با پیشرفت فناوری در زمینه چاپ می توان با استفاده از نرم افرارهایی چون فتوشاپ، کورل، ایندیزاین و ایلستریتور طراحی های با رنگ های مناسب را داشته باشید و چاپی دقیق از طرح دلخواه را فراهم می کنند.
  • قبل از شروع به کار با این نرم افزار ها توجه داشته باشید که حالت رنگ (color mode) را بر روی CMYK تنظیم کرده سپس طراحی را انجام دهید زیرا خروجی با این فرمت از رنگ برای لیتوگرافی، چاپ افست و چاپ دیجیتال مناسب بوده است.
  • در هنگام انتخاب رنگ‌ها باید دقت داشته باشید که رنگ ها را به طور صحیح انتخاب شود. لازم است که بدانید دانستن نکات مهم ترکیب رنگ در چاپ افست جهت برطرف کردن تفاوت رنگ‌های که در صفحه نمایشگر ها دیده می شود بسیار ضروری و مهم است.

 

 

نکاتی که در طراحی برای چاپ افست باید به آن توجه کرد

  • استفاده از تصاویر و طراح هایی با رزولوشن بسیار قوی و بالا
  • توجه به مقیاس، شکل فونت و اندازه متن
  • قرار دادن فضای اضافه برای جلوگیری از خرابی کار در صورت برش اشتباه
  • خلاقیت در طراحی
  • حالت رنگی CMYK
  • رزولیشن ۳۰۰ DPI

 

ترکیب رنگ در چاپ افست

یکی از مهم ترین نکاتی که طراحان تازه کار و یا علاقمندان به این نوع چاپ باید بدانند انتخاب کد رنگ های CMYK بجای RGB است. ترکیب رنگ در چاپ قواعد مخصوص خود را دارد که می توانید با کمک آن ها رنگ های افست را به دست آورید. خوشبختانه کد رنگ های CMYK مختلف در دسترس طراحان است که می توانند بدون هیچگونه محدودیتی از آن ها استفاده نمایند. آنچه که یک طراح از طرح خود انتظار دارد، مشابهت رنگ در مونیتور با خروجی چاپ افست است. با انتخاب مود رنگی است که می توانید پروژه های گرافیکی را با بیشترین میزان مشابهت در چاپ داشته باشید. اگر میخواهید رنگ ها دقیق باشد سیلور رسانه توصیه می کند درصد رنگ ها را حتی الامکان به صورت دستی وارد کنید. به عنوان مثال اگر میخواهید رنگ نارنجی را داشته باشید می توانید در قسمت Y عدد ۱۰۰ و در M عدد ۵۰ یا ۶۰ را وارد کنید. همچنین در صورتی که میخواهید سبز تیره داشته باشید در مقابل C عدد ۱۰۰  در مقابل Y عدد ۱۰۰ و K را بسته به میزان تیرگی سبز مورد نظر می توانید افزایش دهید. از این رو به همین راحتی می توانید با ترکیب رنگ های مختلف رنگ مورد نظر خود را به راحتی و دفقت بالا بسازید.