آخرین مطالب ما را در کانال تلگرام دنبال کنید عضویت
rezaranjbar سایت شخصی رضارنجبر جلودار
مدیر سایت رضاگرافیک
ورود
sibbaner طراحی لوگو و هویت برند ریزاینو
بخش سفارش طراحی رضاگرافیک
ورود
آثار و معرفی هنرمندان ایرانی گالری و ایده

تجزیه و تحلیل لوگو و آرم مخابرات اثر مرحوم رحمان پارسا

تجزیه و تحلیل لوگو و آرم مخابرات اثر مرحوم رحمان پارسا | رضاگرافیک

در این پست می خواهیم شما را با تاریخچه لوگو و آرم مخابرات جمهوری اسلامی ایران آشنا کنیم طراح این آرم در واقع پیکتوگرام شرکت مخابرات ایران ، مرحوم رحمان پارسا می باشد در ادامه مطلب شما از همه ی اجزای این پیکتوگرام آشنا خواهید شد مطمئنا که هر چیزی از آن بیانگر یک چیز است برای اطلاعات بیشتر به دامه مطلب مراجعه نمایید .


تاریخچه آرم شرکت مخابرات ایران

پس از شکل گیری و تاسیس شرکت مخابرات ایران سال ۱۳۵۰ بحث تعیین و طراحی آر م برای شرکت مخابرات، در مدیریت وقت مطرح شد ، طراحی آرم مخابرات ایران در بین دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا  دانشگاه تهران به مسابقه گذاشته شد . سال ۱۳۵۴ در میان طرح های عرضه شده ، طرح یک دانشجوی طراحی صنعتی به نام رحمان پارسا پذیرفته و از آن زمان تاکنون به عنوان آرم شرکت مخابرات ایران معرفی شده است . لازم به ذکر است آقای رحمان پارسا ، متولد ۱۳۲۷ که مدت ۱۰ سال کارمند شرکت مخابرات ایران بود و پس از آن در سازمان میراث فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول بکار شد ، متاسفانه در سال ۱۳۶۲ در سن ۳۵ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.



نگاهی به آرم مخابرات

از لحاظ فنی آرم مخابرات همان گونه که ملاحظه می شود از دو فلش ، نیم دایره های موجی متحد المرکز ویک علامت پالس که از فضای بین دو فلش حاصل شده ، تشکیل گردیده و مجموعا” یک دایره را می سازد . دو فلش در جهت مخالف یکدیگر قرار دارند و با هم ترکیب شده اند و در واقع حرکت رفت و برگشت را بازگومی کنند ، مثلا” رفت و برگشت صدا و یا هر پیام ارتباطی دیگر .خط شکسته ی درون آرم که در فضای بین دو فلش قرار دارد ، در واقع نشان دهنده پالس مخابراتی است .

معمولا” برش عمودی امواج الکتریکی ، صوتی و یا هر نوع موج فیزیکی به شکل پالس ، سیگنال و …… است.انتهای هر فلش نیم دایره های متحد المرکزی قرار دارد که سیاهی و سفیدی های آن ها بازگو کننده ی امواج از بالاست . امواج الکتریکی پایه و اساس مخابرات است . همان گونه که سنگی را درون آب می اندازید ،امواج متحد المرکزی بر سطح آب ظاهر می شود و این امواج در جهت پیرامون فضای آب حوض یا استخر یا  به حرکت در می آید و تا جایی ادامه می یابد که محیط انتقال موج ادامه دارد و در نهایت بر اثر مستهلک شدن نیروی اولیه ی وارد شده بر سطح آب بر اثر سنگ ، موج حاصل می میرد و استهلاک می یابد . چراکه هر موجی در طبیعت حالت میرایی دارد . امواج مخابراتی هم معمولا” در محیط انتقال خود اعم از سیم ،کابل ، یا فیبرنوری میرایی دارند و معمولا” در مسیر خود سامانه ها یا امکانات فنی به نام رپیتر امواج راتقویت می کنند وادامه می دهند.

در حال حاضر امواج مخابراتی صدا ، تصویر ، دیتا اطلاعات  و حتی تصویرهای متحرک  فیلم  را از یک سامانه ی مخابراتی مبدا  به سامانه ی مخابراتی دیگر گیرنده  انتقال می دهند . آرم مخابرات ایران چون بر اساس موج طراحی شده – به رغم توسعه و رشد کمی و کیفی فناوری مخابرات و افزایش ظرفیت آن- همچنان بازگو کننده ی چیستی ، چگونگی ، معنا ، مفهوم و وظایف مخابرات است .

رمز را می توانید کپی کنید ، به کوچک بودن و فاصله حروف در هنگام تایپ دقت کنید.
    معان گفته : پنج‌شنبه 03 جولای 2014

    جالب بود ، انشاالله مورد رحمت الهی قرار گیرند .

      رضا [ مدیر سایت ] گفته : پنج‌شنبه 03 جولای 2014

      ممنون

    زینب گفته : جمعه 19 فوریه 2016

    سلام من میخواستم در مورد یه آرم معروف تحلیلتون رو بشنوم.میشه کمکم کنید

      رضا گفته : شنبه 20 فوریه 2016

      ؟

    حمیده گفته : سه‌شنبه 05 می 2020

    سلام ممنون بابت متن خوبتون. میخواستم بدونم شما تجزیه و تحلیل آثار استاد ممیز رو هم دارید؟

    قاسم محمدی گفته : پنج‌شنبه 18 ژانویه 2024

    درود فراوان برشما هنرمند گرامی ، که با قراردادن مطالب و آثار ارزشمند سایت خودرا فاخرو گرانمایه و سودمند ساخته اید /پاینده و سربلند باشید

      رضا گفته : جمعه 19 ژانویه 2024

      ممنون